جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پوسیدگی در کمین دندان ۶ گروه


پوسیدگی در کمین دندان ۶ گروه
دوست دارید بدانید چه کسانی بیشتر دندان‌هاشان خراب می‌شود؟ ببینید اسم خودتان را در این شش گروه پیدا نمی‌کنید؟ ...
۱) کسانی که شغل خود را از دست می‌دهند! کمی عجیب به نظر می‌رسد ولی واقعیت دارد. بیکاری و عدم اطمینان از آینده شغلی، شخص را از نظر مالی در وضعیت نامطمئن و نگران‌کننده‌ای قرار می‌دهد. از سوی دیگر بسیاری از افراد، با از دست دادن شغل خود، بیمه‌های دندانپزشکی را نیز از دست می‌دهند. در نتیجه تمام این عوامل، معاینات دوره‌ای دندانپزشکی (البته اگر شخص به آن عادت داشته باشد) به تعویق می‌افتد و حتی در بعضی از موارد، فرد با دیدن مواردی از پوسیدگی در دهان، به درمان آن تمایلی نشان نمی‌دهد. در کل این شرایط، فرد را به سمت دهانی با پوسیدگی‌های زیاد سوق می‌دهد.
۲) کوچولوهایی که زیاد نوشابه می‌خورند: بچه‌هایی که زیاد نوشابه می‌خورند، سه برابر بچه‌های دیگر به پوسیدگی‌های دندان دچار می‌شوند. نوشابه‌های گازدار، قند زیادی دارند و این قند موجب پوسیدگی می‌شود. از طرفی گاز موجود در این نوشابه‌ها به دلیل ایجاد خاصیت اسیدی، مینای دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمینه را برای ابتلای دندان به پوسیدگی فراهم می‌کند. بهتر است بچه‌ها را به جای نوشابه، به خوردن شیر، دوغ و یا آب‌میوه‌های طبیعی و کم شکر تشویق کنیم.
۳) پوسیدگی‌ هم به ارث می‌رسد! مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و تغذیه صحیح در حفظ دندان‌ها مهم است اما ژنتیک در این میان بی‌کار نمانده است. بعضی ژن‌های بدن انسان می‌توانند به نوعی دندان‌های را برای پوسیدگی مستعدتر کنند. این ژن‌ها معمولا روی ساختمان دندان تاثیر می‌گذارند و مقاومت آن را در برابر مواد پوسیدگی‌زا کم می‌کنند. از طرفی بعضی از ژن‌ها ممکن است شرایط را به سمت پوسیدگی‌ها پیش ببرند. مثلا شخصی که به صورت ژنتیکی بزاق بیشتری دارد یا کسی که ذایقه او بیشتر به سمت خوردن میوه‌ها است تا مواد شیرین، به احتمال کمتری دچار پوسیدگی می‌شود.
۴) دیالیزی‌ها بیشتر در معرض پوسیدگی هستند: یک بررسی تازه نشان داده است که در دهان افراد دیالیزی جرم و میکروب بیشتری دیده می‌شود. از طرفی لثه‌های آنها نیز بیشتر دچار خون‌ریزی می‌شود که نشانه بیماری لثه است. دندان‌های بیماران دیالیزی بیشتر در معرض پوسیدگی است بنابراین به آنها توصیه می‌شود که مسواک زدن و نخ کشیدن مرتب دندان‌ها را فراموش نکنند و به صورت دوره‌ای برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند.
۵) مادران و پدران سیگاری، به بچه‌هایشان پوسیدگی دندان، هدیه می‌دهند: حتما از خطرات دود سیگار دست دوم (کسانی که سیگار نمی‌کشند اما در معرض دود سیگار قرار دارند) آگاه هستید. بچه‌هایی که در خانه‌‌های پر از دود سیگار زندگی می‌کنند، علاوه بر مبتلا شدن به انواع و اقسام بیماری‌های ریوی و قلبی و...، سه برابر بیش از سایر بچه‌ها، در معرض ابتلا به پوسیدگی دندان قرار دارند.
۶) دندان‌های پوسیده در دهان نوجوانان چاق بیشتر است: این نوجوانان بیشتر از بچه‌هایی با وزن طبیعی خوراکی‌های میان وعده (اسنک) می‌خورند. خوراکی، در دهان مقداری اسید تولید می‌کند و این اسید روی مینای دندان تاثیر مخرب دارد. کسی که مرتب یک ماده غذایی را در دهان می‌گذارد، دندان‌های خود را به مدت‌طولانی در معرض اسید و در نهایت پوسیدگی قرار می‌دهد. بهتر است به فرزند خود آموزش دهید که اگر به مصرف خوراکی‌های خاص علاقه دارد، آن را بلافاصله بعد از یک وعده غذایی مصرف کند تا کمتر دچار پوسیدگی دندان شود.

دکتر فرین میزانیان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید