پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۹ نکته درباره متفورمین


۹ نکته درباره متفورمین
۱) متفورمین دارویی خوراکی برای درمان دیابت نوع دو است چون این دارو قند خون را پایین می‌آورد، ممکن است لازم باشد قند خونتان را به طور مرتب اندازه بگیرید تا ببینید دارو چه قدر مؤثر است.
۲) متفورمین معمولاً ۲ یا ۳ نوبت در روز همراه با غذا خورده می‌شود. هیچ‌گاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض اینکه آن را به یاد آوردید، مصرف کنید.
۳) اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید. در حین مصرف متفورمین اگر بیش از همیشه ورزش کنید یا کمتر از همیشه غذا بخورید، ممکن است دچار افت قند خون شوید.
۴) علایم کاهش قند خون عبارت‌اند از: احساس اضطراب، تشویش، لرزش بدن، مشکل در تمرکز، ضعف، خستگی، عرق سرد، پوست رنگ پریده و سرد. به محضی که دچار این علایم شدید، غذایی حاوی قند بخورید یا بنوشید. منابع خوب و سریع قند عبارت‌اند از: آب‌میوه، عسل، نوشابه غیررژیمی، یا شربت قند. بعضی از بیماران، قرص گلوکز یا آب نبات های قندی با خود همراه دارند. همچنین خوب است که قند خونتان را اندازه بگیرید تا اگر پایین است در اسرع وقت پزشکتان را مطلع سازید.
۵) اگر احساس می‌کنید، دارید دچار کاهش هوشیاری یا تشنج می‌شوید، چیزی نخورید یا ننوشید چون ممکن است دچار خفگی شوید پس بلافاصله تقاضای کمک پزشکی اورژانس نمایید.
۶) حتی اگر علایمتان با خوردن قند رفع شد نیز با پزشکتان تماس بگیرید چون متفورمین، قند خونتان را برای مدتی طولانی پایین می‌آورد و علایمتان ممکن است برگردد. اگر علایمتان بهبود نیافت از کسی بخواهید شما را به بخش اورژانس یک بیمارستان برساند.
۷) در صورت بروز هریک از علایم زیر مصرف متفورمین را قطع کرده، در اسرع وقت با پزشکتان تماس بگیرید: خستگی، دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب آلودگی یا معده درد. این علایم نادر هستند ولی باید بلافاصله با پزشک در میان گذاشته شوند.
۸) در صورت وجود هریک از موارد زیر، پیش از مصرف متفورمین، پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به متفورمین یا هر نوع ماده غذایی، نگهدارنده، رنگ خوراکی یا دارو.
۹) در هنگام مصرف داروهای دیگر، به ویژه فوروسماید و تریامترن و دیگر داروهای مُدر، داروهای قلبی، سایمتیدین و رانیتیدین و در صورت وجود سابقه یا ابتلا به صرع، مشکلات قلبی یا بیماری های کبدی یا کلیوی، باید مراقب باشید.

دکتر هومن خلیقی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید