جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نعمت بعثت


نعمت بعثت
دو خطبه کوتاه ذیل از کتاب شریف نهج البلاغه درباره نعمت بعثت است که خداوند متعال به بشریت ارزانی داشت تا شاهراه هدایت و سعادت را بر آدمیان بگشاید .
● دوران جاهلیت و رسالت پیامبر
خدا پیامبر اسلام را به هنگامی مبعوث فرمود که مردم در حیرت و سرگردانی بودند در فتنه ها به سر می بردند هوا و هوس بر آنها چیره شده و خود بزرگ بینی و تکبر به لغزش های فراوانشان کشانده بود و نادانیهای جاهلیت پست و خوارشان کرده و در امور زندگی حیران و سرگردان بودند و بلای جهل و نادانی دامنگیرشان بود. پس پیامبر(ص ) در نصیحت و خیرخواهی نهایت تلاش را کرد و آنان را به راه راست راهنمایی و از راه حکمت و موعظه نیکو مردم را به خدا دعوت فرمود.
● ویژگی های پیامبر
سپاس خدا را که اول است و چیزی پیش از او وجود نداشت و آخر است و پس از او موجودی نخواهد بود چنان آشکار است که فراتر از او چیزی نیست و چنان مخفی و پنهان است که مخفی تر از او یافت نمی شود.
قرارگاه پیامبر(ص ) بهترین قرارگاه و محل پرورش و خاندان او شریف ترین پایگاه است . در معدن بزرگواری و گاهواره سلامت رشد کرد دل های نیکوکاران شیفته او گشته توجه دیده ها به سوی اوست . خدا به برکت وجود او کینه ها را دفن کرد و آتش دشمنی ها را خاموش کرد. با او میان دلها الفت و مهربانی ایجاد کرد و نزدیکانی را از هم دور ساخت . انسان های خوار و ذلیل و محروم در پرتو او عزت یافتند و عزیزانی خودسر ذلیل شدند . گفتار او روشنگر واقعیت ها و سکوت او زبانی گویا بود . (خطبه ۹۵ و ۹۶ نهج البلاغه )
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید