پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آثار تبعیض در امت اسلامی


آثار تبعیض در امت اسلامی
در هر جامعه ای برخی از امتیازات طبقاتی موجب می شود تا شخص گرفتار کارها و اموری شود که ناخواسته او را به سمت تبعیض و تمییزنژادی و طبقاتی سوق می دهد. بارها اتفاق افتاده که تنها به سبب تفاوت ماشین و لباس و امتیازات مادی یک شخصی، از گناه وی در گذشته و انسان بی نوا و بی پوششی را صرفاً بخاطر نداشتن سر و وضعی شیک و یا نداشتن امکانات و نفوذ و پارتی، کیفر داده اند.
بر طبق روایات، اموری را که قرآن دربارأ جامعأ یهود گزارش می کند عیناً و به همان شکل در امت اسلام اتفاق می افتد و آنان همان راهی را می روند که یهودیان رفته اند. در حقیقت گزارش قرآن از یهودیان و حوادث آن تنها یک گزارش تاریخی و یا برای عبرت و پندآموزی نیست بلکه می توان آن را اخبار و پیش گویی از آینده ای دانست که امت اسلام دچار آن می شود.
● تبعیض در اجرای قوانین
از جمله اموری که جوامع یهودی گرفتار آن بود، تبعیض در اجرای قوانین و مجازات های آن بوده است. با اجرای تبعیض آمیز است که قوانین تنها درباره افراد پست جامعه و طبقات بی امتیاز اجتماعی اجرا می شود و حتی تشدید مجازات تنها شامل این گروه از افراد جامعه می گردد اما نسبت به طبقات عالی اجتماعی به سبب امتیازاتی که به جهت قدرت و ثروت به دست آورده اند و در مقام اشرافیت قرار گرفته اند هیچ گونه مجازاتی اعمال نمی شود و یا در حق آنان تخفیف مجازات به شکل نقدی و مانند آن صورت می گیرد، مالیات ها نادیده گرفته شده و اجرای حدود و تعزیرات نسبت به آنان به شکل تبدیل به مجازات نقدی انجام می شود.
روزی شخصی نزد امام صادق(ع) عرض کرد: خداوند در قرآن، مقلدان قوم یهود را مذمت کرده است، حال چه فرقی میان عوام و جاهلان یهود با عوام و جاهلان امت اسلام است با توجه به این که هر دو گروه از علمای خویش تقلید می کردند و می کنند؟
از جمله امور مبتلا به جوامع یهودی تبعیض در اجرای قوانین و مجازات های آن بوده است.
حضرت امام صادق(ع) فرمود: مقلدان یهود می دیدند که علمای آنان به وسیله رشوه، احکام خداوند را تغییر می دهند و حلال خدا را حرام می کنند و با گرفتن پول، حد زنای محصن (همسردار) برای اشراف و ثروتمندان صد تازیانه قرار می دهند و برای فقیران و بینوایان همان حکم خدا را که قتل است جاری می کنند، لذا خداوند چنین مقلدانی را مذمت و نکوهش می کند. اگر مسلمانان نیز ببینند که علمای ایشان با گرفتن پول، احکام خداوند را تغییر می دهند و هم چنان از آنان تقلید کنند آنان نیز مشمول همان مذمت و سرزنش خداوند می شوند. اما اگر دیدند که علمایشان به علم خود عمل می کنند در این صورت مقلدان اسلام مورد مذمت و نکوهش نخواهند بود.
براساس این حدیث و دیگر احادیثی که در این باره وارد شده می بایست هشدار داد به کسانی که در کشور اسلامی شیوه یهودیان را در پیش می گیرند و به فروش احکام مشغول هستند و برای اهل قدرت و ثروت، تخفیف مجازات و برای بینوایان و توده مردم تشدید مجازات را اجرا می کنند.

کریم مولایی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید