جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

عوامل شفابخش موجود در روغنهای ماهی


عوامل شفابخش موجود در روغنهای ماهی
شفابخشی ماهی و روغن ماهی اصولا از بررسی زندگی اسكیموها آغاز شد. اسكیموها غالبا مقدار زیادی ماهی مصرف می كنند كه قسمت عمده ماهی های مورد مصرف آنها از انواع ماهیهای پرچربی است. درحقیقت اسكیموها بیش از هر موجودی در جهان چربی مصرف می كنند ولی هیچ نوع بیماری قلبی در بین آنها و جود ندارد . علت مصونیت اسكیموها در مقابل بیماریهای قلبی بسیار پیچیده است. استدلال محققان این است كه شاید عاملی در رژیم غذایی آنها كلید این معماست.
ضمن بررسیها دانشمندان به این نكته برخورد كردند كه ماهیهایی كه اسكیموها در خوراك خود مصرف می كنند از انواعی هستند كه دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب اومگا – ۳ می باشند و مطالعات محققان همچنان ادامه دارد كه به اسرار شفابخشی این موهبت دریاها هرچه بیشتر پی ببرند.
نتایج بررسیهای دانشمندان نشان می دهد كه چربیهای دارای اسیدهای چرب اومگا – ۳ فقط بدن را در مقابل بیماریهای قلبی حمایت می كنند بلكه ممكن است برای كاهش دردهای آرتروزهای روماتیسمی انواع میگرن و همچنین برای حفظ بدن در مقابل سرطان پستان و حتی احتمالا برای كاهش دادن برخی انواع دیابت نیز مفید باشد .
● اثر شفا بخش روغن ماهی برای بیماری های قلبی
برای داشتن یك قلب سالم توصیه دانشمندان این است مصرف چربی روزانه باید كمتر از ۳۰ درصد كالری مصرفی روزانه باشد . و این چربیهای مصرفی روزانه حتی الامكان باید از انواع چربیهای اشباع نشده پولی انساتوریت و مونو انساتوریت باشد و از انواع چربیهای اشباع شده باشد. مطالعات جدید نشان می دهد كه چربی مصرفی پولی انساتوریت نیز از بین چربی انواع ماهیهایی باشد كه اسكیمو ها مصرف می كنند و دارای چربی اومگا – ۳ فراوانی است . زیرا به نظر می رسد كه چربی اومگا – ۳ نه فقط مانع می شود كه پلاكهای خونی در داخل جدار شریانها روی هم انباشته شوند بلكه مانع چسبنده شدن خون نیز می شود و در نتیجه از لخته شدن خون جلوگیری شده و مانع حدوث حمله های قلبی می شود . در حالی كه ماده Thromboxane ( از متفرعات پروستا گلاندین ) به پلاتلتهای خون دیكته می كند كه به هم بچسبند و سد راه جریان خون شوند ، چربی اومگا – ۳ و متفرعات آن موجب می شود كه پلاتلتهای خون از هم جدا شده و در جهت جریان خون قرار گرفته حركت كنند. بعلاوه چربی اومگا – ۳ برای كاهش فشار خون نیز موثر است كه آن هم در مسیر سلامت و راحت كردن قلب می باشد.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید