جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

وقتی مروارید چشم آب می‌آورد


وقتی مروارید چشم آب می‌آورد
یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم آب مروارید است. ۷۵‌درصد افراد بالای ۷۵ سال درجات متفاوتی از کدورت عدسی یا همان آب مروارید را در چشم دارند. آب مروارید در حقیقت کدر شدن عدسی چشم است.
وقتی که آب مروارید ایجاد می‌شود عدسی چشم ضخیم و کدر می‌شود و دیگر نور نمی‌تواند از آن به آسانی عبور کند و به این ترتیب باعث تاری دید می‌شود.
تاری دید ممکن است اولین بار وقتی توجه فرد را جلب کند که به هنگام شب در حال رانندگی باشد و به نظر وی برسد که نورها پخش می‌شوند یا هاله‌ای دور آنها وجود دارد.
دو تا دیدن اشیاء، کدر شدن و رنگ سفید شیری مردمک‌ها در مراحل پیشرفته نیز از علائم این بیماری است.
افزایش سن مهم‌ترین علت ابتلا به آب مروارید است. سابقه خانوادگی ابتلا به آب مروارید، بیماری قند (دیابت)، ضربه به چشم، مصرف طولانی داروهای حاوی کورتن، قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب و سابقه جراحی چشم از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری است.
● درمان
تنها راه درمان آب مروارید جراحی است. اگر علائم آب مروارید خفیف باشد، تغییر نمره عینک ممکن است موقتا مشکل را حل کند اما هیچ‌گونه دارو، روش تغذیه، ورزش یا وسائل نوری وجود ندارد که باعث درمان آب مروارید شوند.
امروزه تکنیک‌های متفاوتی وجود دارد که به کمک آن می‌توان آب مروارید را جراحی کرد. اگر هر دو چشم‌ آب‌ مروارید داشته‌ باشند، معمولا با هم‌ عمل‌ نمی‌شوند.
● زمان جراحی
هنگامی که آب مروارید به حدی باعث کاهش دید شود که مانع انجام فعالیت‌های روزانه بشود، زمان مناسب عمل است. این عقیده که آب مروارید باید جهت عمل رسیده باشد، درست نیست. در حقیقت جراحی آب مروارید هنگامی‌که نیازهای بینایی فرد آن را ایجاب کند می‌تواند انجام شود. فرد باید ببینید که آیا دید او در حدی است که بدون ناراحتی کارهای روزمره را انجام دهید یا خیر؟ به زبان دیگر، بر اساس مشکل، بیمار و چشم پزشک می‌توانند با هم تصمیم بگیرید که چه موقع جراحی لازم است.
زمان عمل در آب مروارید نوع مادرزادی امری کاملا متفاوت است. در این حالت به علت این‌که سیستم بینایی و راه‌های بینایی در مغز کودک در حال تکامل است، آب مروارید سبب تنبلی شدید یک یا هر دو چشم می‌شود و بنابراین تاخیر در عمل جایز نیست.
● عوارض جراحی
عمل جراحی آب مروارید یکی از شایع‌ترین و سالم‌ترین اعمال جراحی است. با این حال باید توجه داشت که به مانند تمامی اعمال جراحی نمی‌تواند خالی از عارضه باشد. از دست دادن قسمت یا تمام لایه پشت عدسی، باقی ماندن بخشی از عدسی در داخل چشم، افتادن تمام یا قسمتی از هسته عدسی به داخل زجاجیه، خونریزی پشت چشم عفونت داخل چشم، افزایش فشار داخل چشم، ورم قرنیه، ورم مرکز بینایی و پارگی شبکیه از جمله عوارضی است که ممکن است در اثر این عمل جراحی به وجود آید.
● برای پیشگیری
آب مروارید یک فرآیند طبیعی پیری است که از عوامل دیگر مانند نژاد، جنسیت، تغذیه، آب‌وهوا و غیره نیز تاثیر می‌پذیرد. تاکنون روش موثری برای پیشگیری از آب مروارید سنی شناخته نشده است. اما می‌توان با رعایت نکات زیر احتمال ابتلا را پایین آورد.
۱) استفاده از عینک آفتابی
۲) استفاده از کلاه‌های نقابدار
۳) ترک سیگار
۴) استفاده از میوه بخصوص سیب و هویج
۵) سبزیجات بخصوص کلم و اسفناج
۶) خودداری از مصرف خودسرانه دارو بخصوص داروهای کورتن‌دار
۷) کنترل قند خون
۸) دریافت میزان کافی ویتامینA در رژیم غذایی روزانه
منبع : روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید