شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چشم انداز صنعت IT


چشم انداز صنعت IT
سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعات (IT) روز به روز نقش مهم تر و حیاتی تر در کسب و کار شرکت ها پیدا می کنند و جایگاه خود را در معاملات شرکت ها تثبیت می کنند. روند رو به رشد تجارت الکترونیک نیز بر همین موضوع دلالت دارد. برای مثال حجم مبادلات انجام شده در اینترنت در نیم سال دوم سال ۲۰۰۴ به بیش از میلیاردها دلار رسیده که همین میزان سال به سال به طور تصاعدی افزایش می یابد. با توجه به این آمارها شناخت و پیش بینی حرکت این صنعت در سال های آینده می تواند برای شرکت ها در جهت تصمیم گیری ها بهتر، مهم و تاثیرگذار باشد.
برای دستیابی به تکنولوژی و فناوری شبکه هایی که در فراگیر باشند، باید بتوان در هر زمان، با هر وسیله ای و در هر مکان به شبکه دسترسی پیدا کرد. این فناوری جدید، تحول بزرگی در زمینه مخابرات و ارتباطات ایجاد خواهد کرد.
روند شکل گیری و پایه ریزی این فناوری به اوایل سال ۲۰۰۰ بر می گردد، با ظهور خطوط انتقال جدید دارای سرعت بالا و پهنای باند بیشتر، این روند سرعت بیشتری به خود گرفت. با این حال، مساله مهم در سال های آینده و با پیشرفت بیشتر فناوری این است که چطور می توان حجم وسیعی از تجهیزات متنوع را به شبکه متصل کرد و سپس اطلا عات دریافتی از این شبکه را مدیریت کرد تا بهترین بازدهی را داشته باشد.
پیش بینی می شود که صنعت فناوری اطلا عات در سال ۲۰۱۰ به ۴ بخش کلی تجهیزات اتصال پذیر به شبکه، شبکه ها، توسعه سیستم های اطلا عاتی و استفاده و بهره برداری از فناوری اطلا عات تقسیم شود.
بزرگترین جهش در فناوری آینده اتصال وسایل دیگری غیر از کامپیوتر ها به شبکه است که همین امر باعث افزایش بسیار زیاد دستگاه های موجود در شبکه می شود. این وسایل ممکن است چون دستگاه های ذخیر اطلاعات دیجیتال ( ماننده DVDها)، حسگرها RFID (شناسایی هویت از طریق امواج رادیویی) و ... باشند. البته حسگرها در این مجموعه برای جمع آوری اطلاعات مفید برای سرویس دهی بهتر و بیشتر به کاربران کاربرد دارند.
وسایل دیجیتال ضبط و پخش اطلا عات از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردارند. ساخت این وسایل از سال ۲۰۰۶ آغاز گردید در سال ۲۰۰۷ و سال های بعد، انواع وسایل الکتریک خانگی مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ... نیز می توانند به شبکه متصل شوند تا بتوان از راه دور کارایی آنها را بررسی کرد یا خودشان می توانند به صورت خودکار نرم افزارهای داخل خود را به روز رسانی کنند.


نویسنده : حسن تقی پورسراجی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید