پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

سوزی که گردشگر می‌آورد


سوزی که گردشگر می‌آورد
وقتی که یک مالزیایی ایران را کشوری صحرایی تصور کند، طبعا از شهروندان اروپایی و آمریکایی نمی‌توان چندان انتظاری داشت. نگاهی به مصاحبه سازنده مالزیایی مستند فیلم اسکی در ایران تنها یک کلمه، یک کلمه و یک کلمه دیگر را دوباره به ذهن متبادر می‌کند، نبود تبلیغات مناسب و تصویر صحیح از ایران. وقتی این سازنده مستند که خود یک مالزیایی بوده از ایران تصویری نادرست داشته و پس از سفر به ایران این تصویر اصلا‌ح شده است، طبیعتا اوضاع در مورد شهروندان دیگر قاره‌ها چندان دلچسب نیست. برای بسیاری از ایرانیانی که دیشب یلدای خود را سپری کردند رسیدن فصل زمستان معنایی جز سوز و سرما ندارد و تنها برای عده کمی این سرما تفریح را با خود به همراه دارد. پیست‌های اسکلی ایران تنها شاهد حضور درصد کمی از جمعیت ایران است و البته در این حضور نیز ایرانیان از هماورد طلبی خارجیان بی‌بهره‌اند.
سازنده فیلم اسکی در ایران در فیلم خود توضیح می‌دهد که پیست‌های اسکی ایران اگر چه از پیست‌های اروپا و آمریکا کم ندارد، اما پذیرای معدودی از خارجیان است. تجربه یک زمستان دیگر فرصتی است که سوز سرما تنها خاطره این فصل نباشد و این نام خاطرات دیگری را تداعی کند. جشنواره‌های برفی که چند سالی است باب شده، می‌تواند با گسترش دامنه دربرگیری خود تفریحی را در اوج سوز سرما برای ایرانیان به ارمغان بیاورد. این تفریح دلچسب با کمی چاشنی تبلیغات که معمولا‌ گوهر مفقود برنامه‌های اینچنینی است، می‌تواند تنها در تفریح خلا‌صه نشده و به آورده نیز تبدیل شود.
اگر این جشنواره‌ها تبلیغات درخوری داشته باشد شاید دیگر شهروندی از مالزی ایران را سرزمینی صحرایی تصور نکند و بداند که با فاصله‌ای یک ساعته در ایران می‌توان همه زیبائی‌ها را یک جا تجربه کرد و پس از لختی اسکی و تجربه سوز سرما، می‌توان ساعتی بعد خود را به آب گرم زد.
هماهنگی با دفاتر خدمات مسافرتی نیز می‌تواند آنان را برای برگزاری تورهایی برای این جشنواره‌ها تشویق کند تا این جشنواره‌ها تنها با حضور مردم محلی برگزار نشود. دستگاه‌های دولتی و مراکزی مانند مدارس نیز می‌توانند با برگزاری اردوهایی به مقصد این جشنواره ذهن نسل آینده ایران را به محاسن سرمای زمستانی نیز معطوف کنند. اگر همه درست فکر کنند و عمل، سوز سرما می‌تواند برای ایران هم تفریح بیاورد، هم گردشگر و هم پول. پول را تنها نباید در حرارت زبانه کشیدن شعله چاه‌های نفت جست. سوز سرما هم پول می‌آورد به شرطه‌ها و شروطه‌ها. به شرط آن که چشم‌ها را شست و جور دیگر دید. روزگارانی اگر شعر هوا بس ناجوانمردانه سرد است، معنایی از زمستان را به همراه داشت، اینک باید شعر دیگری سرود چه شعر شاعر دیروز شعر زندگی نبود.

حسان مهرابی
منبع : روزنامه سیاست‌روز


همچنین مشاهده کنید