شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چند رسانه ای


چند رسانه ای
چند رسانه ای را می توان سیستمی دانست که می توان پردازش حداقل دو رسانه از رسانه های فوق را داشته باشد ( به صورت همزمان و یکپارچه ) و یک برنامه چند رسانه ای مجموعه ای گوناگون از منابع سمعی و بصری، داده ها و دستورات است. همچنین یک سیستم چند رسانه ای به دو صورت غیر فعال و تعاملی قابل استفاده است.در حالت غیر فعال سیستم فقط می تواند به صورت یک طرفه مورد استفاده قرار گیرد و استفاده کنند و تنها می تواند به صورت یکطرفه از اطلاعات و برنامه هایی که به کمک رسانه های مختلف در اختیار او قرار می گیرد، استفاده کند.
در حالت تعاملی، چنانچه سیستم چند رسانه ای به یک مرکز اطلاع رسانی و دیتا متصل شده و با آن هماهنگی داشته باشد. استفاده کننده قادر خواهد بود، ارتباطی دو طرفه و متقابل با سیستم داشته باشد. و بر روی آن اثر بگذارد و اطلاعات ارائه شده از هر نوع را با توجه به نیاز خود تغییر دهد.
با شناخت ماهیت چند رسانه ای می توان به معمولی ترین سیستم چند رسانه ای یعنی تلویزیون اشاره کرد که برای انتقال اطلاعات از رسانه هایی مانند صوت، تصویر و متن استفاده می‌کند.
لیکن سیستمی که امروزه به عنوان چند رسانه ای مورد توجه قرار دارد، چند رسانه ای مبتنی بر تکنولوژی کامیپوتر است. در چند رسانه ای مبتنی بر کامیپوتر، از سیستم دیجیتالی برای انتقال اطلاعات استفاده می شود و به همین علت دارای مزایای عمده ای همچون خرابی کمتر داده ها، سرعت بالا، کیفیت مطلوب، امکان دستکاری، و ایجاد تغییرات در انواع مختلف داده ها مانند صدا و تصویر، شو و... است . همچنین امکان دسترسی به هر قیمت از اطلاعات وجود دارد.
به امکانات وسیعی که تکنولوژی ارتباطات و کامیپوتر در زمینه های دریافت انباشت و پردازش داده ها دراختیار چند رسانه ای قرار می دهد، می توان به گستردگی قابلیت ها و کابردهای سیستم چند رسانه ای پی برد.

سهیلا ذکایی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید