پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آیا دیابت درمان می شود؟


آیا دیابت درمان می شود؟
پیشرفتهایی که در زمینه بهبود بیماری انجام شده، کنترل بیماری را بسیار موثرتر کرده و این امکان را برای بچه های دیایتی فراهم نموده که زندگی طولانی تر، سالمتر و شادتری داشته باشند. با این حال، دیابت "درمان" نمی شود.
روشهای درمانی احتمالی متعددی در دست تحقیق هستند. پیوند لوزالمعده به عنوان یک مسیر به سوی درمان دیابت نوع ۱ کشف شده است. یک لوزالمعده سالم یا مصنوعی می تواند بدن را دوباره قادر به تولید انسولین سازد. با این حال، رژیم دارویی موجود مورد نیاز برای جلوگیری از رد پیوند لوزالمعده در بدن تقریبا به همان پر زحمتی کنترل دیابت است. در ضمن تعداد اهدا کنندگان چنان اندک است که این روش را در حال حاضرنمی توان یک گزینه واقعی در نظر گرفت.
بچه هایی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند می توانند شرایطشان را با دارو تغییر در شیوه زندگی مانند سالم غذا خوردن و فعالیت بدنی تحت کنترل در آورند ولی این را نمی توان به عنوان یک درمان واقعی که بیماری را از بین ببرد تلقی نمود.
هرچند که در حال حاضر درمانی وجود ندارد ولی ما این را می دانیم که کنترل سطح قند خون بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات در انتهای راه زندگی است. نتایج مطالعاتی همچون کنترل دیابت و سنجش عوارض (DCCT) اثبات کرده اند که حفظ سطح قند خون در سطح خوب کنترل بروز عوارض دیابت را کاهش می دهد. تا زمانی که درمانی برای دیابت پیدا شود، بهترین روش این است که به فرزندتان کمک کنید از طریق پیگیری یک برنامه کنترل دیابت شامل سالم غذا خودرن، فعالیت بدنی، کنترل قند خون و دارو در صورت لزوم؛ سطح قند خونش را نزدیک محدوده هدف نگه دارد.
منبع : آموزش دیابت گابریک


همچنین مشاهده کنید