پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پودنه و عوارض جانبی آن


پودنه و عوارض جانبی آن
● مطالعه بر روی حیوانات:
Throup و همكارانش در مورد اثرات سمی كوتاه‌مدت پولگون و منتول بر روی موش‌های صحرایی مطالعه كردند. آنها پولگون را به وسیله گاواژ، به مدت ۲۸ روز و در دوزهای ۰،۲۰،۸۰،۱۶۰ mg/kg bw در روز تجویز كردند. پولگون در بالاترین دوزها (۱۶۰ و ۸۰) موجب آتونی، كاهش میزان كراتینین خون، كاهش وزن بدن و آسیب‌های بافتی در كبد و ماده سفید مخچه گردید. آسیب بافتی شامل واكوئل سازی وابسته به دوز هپاتوسیت‌ها در ناحیه اطراف ورید مركزی بوده است.
● مطالعه بر روی انسان:
استفاده از اسانس Pennyroyal در انسان با مسمومیت و مرگ همراه بوده است. ۳ مورد مسمومیت با اسانس Pennyroyal گزارش شده است. در یكی از ۲ مورد مذكور، یك خانم، حدود ۳۰ میلی‌لیتر (تقریباً ۲۴ گرم) از اسانس را خورده بود و دچار اسپاسم و درد شكم، تهوع، استفراغ و خواب‌آلودگی و اضطراب شده بود كه ۲ مورد اخیر به طور متناوب ظاهر می‌گردید. سپس عوارض دیگری مانند نارسایی كلیوی، نكروز قسمت وسیعی از بافت كبد و انعقاد داخل عروقی منتشر نیز ایجاد گردید و ۷ روز بعد از خوردن اسانس درگذشت. درخانم دیگری كه ۱۵ میلی‌لیتر اسانس خورده بود، بعد از گذشت ۲ ساعت، ۲ مرتبه استفراغ نمود و بیهوش شد. وی در بیمارستان معالجه شده و بعد از ۹۶ ساعت مرخص گردید. نتیجه آزمایشات فیزیكی كه ۲ هفته بعد انجام گرفت، طبیعی بوده است. خانم دیگری كه ۱۰ میلی‌لیتر اسانس خورده بود به عوارض پوستی، گیجی، استفراغ و دردهای شكمی مبتلا شده بود.
اگرچه مسمومیت جدی با چای گزارش نشده است، بعضی از خانم‌ها، اسانس را كه سمیت بیشتر دارد، ترجیح می‌دهند و این حالت در زمانی است كه چای به عنوان قاعده‌آور در آنها اثری ایجاد نكرده باشد.
● عوارض سیستم عصبی مركزی:
صدمه به سیستم عصبی مركزی، در بسیاری از بیماران، به دنبال خوردن فرآورده‌های حاوی Pennyroyal، گزارش شده است. علائم آن عبارت بودند از: خواب‌آلودگی و كوما، هیجان و تحریك، گیجی. Early گزارش داد كه در یك بیمار، خوردن Pennyroyal منجر به ایجاد حملات تشنجی عمومی و توهم‌های بینایی و شنوایی گردید. ۵ روز بعد از شروع علائم در فرد مذكور، بیمار از لحاظ شعور و ادراك به حالت طبیعی بازگشت نمود. Braithwaite گزارش داد كه خوردن اسانس Pennyroyal (oz ۵/۰ ـ برابر تقریباً ۱۵ میلی‌لیتر. نسبت اسانس ۱ در ۱۰ یا ۱ در ۲۰ بوده است) در یك بیمار باعث شد كه فرد هوشیاری خود را از دست بدهد. زمانی كه بیمار هوشیاری خود را بدست آورد، علائم اصلی باقیمانده عبارت بودند از: احساس مشخصی از بیحسی، خارش و سوزش در دست‌ها. در روز نخست خوردن اسانس، بیمار دچار هذیان شده و به طرز عجیبی صحبت می‌كرد، اما در روز بعد قادر بود كه از تخت خواب بلند شود، ولی هنوز حالاتی مانند گیجی و اختلال حواس در او باقی مانده بود.
● عوارض پوستی:
شواهد نشان می‌دهد كه حداقل ۲ گزارش در مورد بیمارانی كه بعد از خوردن فرآورده‌های حاوی Pennyroyal به عوارض پوستی مبتلا شده بودند، وجود دارد. Sullivan و همكارانش درخصوص علائمی كه در یكی از بیماران ظاهر شده بود گزارش داده‌اند. بیمار مذكور بعد از خوردن ۲ بطری حاوی اسانس Pennyroyal كه هركدام حاوی oz۵/۰ اسانس بوده است، به اورژانس مراجعه كرده بود. وی ۲ ساعت زودتر از سقط یك حاملگی مشكوك، اسانس را خورده بود. بیمار دچار راش‌های كهیری منتشر شده بود كه این ضایعات، در طول مدتی كه فرد در بخش اورژانس بود، به طور خودبخود ناپدید می‌شد. Vallance نیز درخصوص یك مورد مرگ ناشی از مسمومیت با Pennyroyal گزارش داده است. بیمار مذكور به منظور درمان بی‌قراری و ناراحتی عمومی ناشی از قرص‌های كدئین و برای خاتمه دادن به یك حاملگی ۳ ماهه، ۲ بطری از مخلوط Pennyroyal خورده بود. سپس با عوارضی مانند تب و راش‌های منتشر در بخش عمومی بستری شده بود. Vallance نتوانست مشخص كند كه بیمار، حقیقتاً چه میزان Pennyroyal خورده بود.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید