جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مصائب زندگی در دنیای دیجیتال


مصائب زندگی در دنیای دیجیتال
ویژگی‌های عصر جدید بی‌آن‌که خود بدانیم، ما را فرا گرفته و زندگی ما را دگرگون کرده است، در دوران امروز دیگر به زحمت می‌توان افرادی را یافت که به نوعی به دنیای دیجیتال وابسته نباشند.
امروز بیش از ذهن انسان و بیش از دفاتری که اطلاعات و نیازهای او را در خود ذخیره می‌کردند ، مدارهای الکترونیکی هستند که به مخزن اسرار ما انسان‌های مدرن تبدیل شده‌اند اما فناوری دیجیتال نیز مانند هر دستاورد دیگری نقاط ضعف خاص خود را دارد. شرایط زندگی امروز که ما را به رایانه‌ها معتاد کرده است، ایجاب می‌کند که هراز چند گاه همراه با پیشرفت رایانه‌ها دست به تعویض کامپیوترهایمان بزنیم. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید آن را در این تعویض، ‌نو کرد حافظه‌های سخت کامپیوتر‌هاست؛ جایی که همه داده‌های ما از نوشته و فیلم و عکس تا هر چیز دیگری که زمانی روی کامپیوترمان ضبط کرده بودیم، روی آن قرار دارد.
بسیاری از ما برای حفظ اطمینان پس از کپی کردن اطلاعات روی دستگاه جدید، آنها را پاک یا در نهایت، آن حافظه را فرمت می‌کنیم تا مبادا کسی به اطلاعات شخصی و شاید محرمانه و خصوصی ما دسترسی پیدا کند. اطلاعاتی که انتشار برخی از آنها می‌تواند آینده زندگی شخصی یا حرفه‌ای ما یا دیگران را برای همیشه با تغییر مواجه کند. اما گویا فناوری همان قدر که کارهای ما را راحت‌تر می‌کند، بر پیچیدگی‌های زندگی ما نیز می‌افزاید. متخصصا ن رایانه معتقدند: هر قدر هم که این داده‌ها را پاک کنیم یا دست به روش‌های احتیاط‌آمیز بزنیم باز هم این امکان وجود دارد که این دیسک سخت در اختیار افراد متخصص بیفتد و آنها بتوانند با کمک الگوریتم‌های پیچیده‌ای که بر مبنای روش‌های ضبط داده روی دیسک‌ها طراحی شده‌اند، اثری از آنها به دست می‌آورند و آنها را بازیابی کنند.
به همین دلیل بسیاری از متخصصان امنیت پیشنهاد می‌کنند به جای پاک کردن حافظه، آنها را نابود کنیم و اینجاست که فریاد محیط زیست و علاقه‌مندان آن به آسمان برمی‌خیزد. زباله‌های الکترونیکی در سال‌های اخیر به یکی از معضلات و چالش‌های جدی پیش روی سیاره ما تبدیل شده است.
این مدارها و زباله‌های الکترونیکی بشدت سمی هستند و در عین حال مدت بازگشت آنها به طبیعت بسیار طولانی است. حال تصور کنید همه مردم بخواهند هاردهای مستعمل خود را به زباله‌دان بفرستند با توجه به حجم تغییر و تعویض این قطعات در طول سال، تصور کنید با چه حجم بزرگی از ورود زباله‌ها به طبیعت مواجه خواهیم شد.
بشر هر روز سعی می‌کند، زندگی خود را با استفاده از فناوری‌های نوین راحت‌تر کند، اما گاه فراموش می‌کند کیفیت زندگی او راحت‌تر شده یا به همان اندازه برای خود مشکلات جدید درست کرده است؟‌

پوریا ناظمی
منبع : روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید