پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

دلایل ممکن ابتلا به فیبرومیالژیا


دلایل ممکن ابتلا به فیبرومیالژیا
محققان به توصیفات مختلف بیماران راجع به وقوع فیبرومیالژیا نظر می افکنند. بعضی از آنها به اختلالات هورمونی و به هم خوردگی شیمیای که اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد توجه می کنند. بعضی از محققان معتقدند که این بیماری با دردهای عمیق ماهیچه ای، ناشی از استرس، بیماری و یا شوک عصبی می باشد. از طرفی بعضی دیگر از محققین مدعی هستند که این بیماری ریشه ارثی و ژنتیکی دارد و بعضی دیگر هیچ دلیل خاصی برای آن ندارند.
آنچه از نظر اغلب محققان مسلم است ، این بیماری نتیجه یک اتفاق ساده نیست ، بلکه ترکیبی از فشارهای روحی و جسمی می باشد.
● دلایل فیبرومیالژیا
بعضی از متخصصان معتقدند که سطح پایین سروتونین خون باعث کاهش تحمل درد و یا افزایش حساسیت نسبت به درد می شود. سروتونین نوعی فرارسان عصبی در مغز می باشد که مرتبط با آرامش و واکنش کاهنده اضطراب است. کاهش تحمل درد ممکن است نتیجه کاهش تاثیر مسکن طبیعی اندروفین و افزایش ماده شیمیایی به نام ماده P باشد. این ماده باعث تقویت سیگنال درد می شود. بعضی مطالعات نشان می دهد که فیبرومیالژیا با شوک شدید سیستم اعصاب مرکزی مرتبط است. البته توجه داشته باشید که تمام دلایل ذکر شده برای این بیماری کاملا برحسب گمانه زنی می باشد.
● چه کسی مبتلا به فیبرومیالژیا می شود؟
این بیماری بیشتر در زنان رایج است. بعضی مطالعات نشان می دهد که مقدار سروتونین مغز زنان ۷ مرتبه کمتر از مردان است و این می تواند یکی از دلایل شیوع بیشتر این بیماری در زنان باشد. تئوریهای دیگر مدعی است که این بیماری ناشی از تغییرات شیمیایی در بدن و تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی باشد. بعلاوه بعضی افراد مبتلا به فیبرومیالژیا دارای هورمون رشد کمی هستند که ممکن است با درد ماهیچه ای در این بیماری مرتبط باشد.
● آیا استرس باعث بروز فیبرومیالژیا می باشد؟
بعضی متخصصان معتقدند که استرس و یا شرایط فیزیکی ضعیف فاکتور مهمی در بروز این بیماری است. تئوری های دیگر مدعی است که شوک ماهیچه ای ضعیف باعث درد و خستگی چرخه ای در ماهیچه ها می شود که البته این تئوریها هنوز به طور کامل ثابت نشده است.
● آیا بی خوابی و یا به طور کلی اختلالات خواب باعث فیبرومیالژیا می شود؟
اغلب افراد مبتلا به این بیماری از بی خوابی و یا داشتن خواب سبک شکایت می کنند. اختلالا ت خواب نیز ممکن است مربوط به کاهش سطح سروتونین و در نتیجه افزایش حساسیت به درد باشد. بعلاوه تحمل درد در زنانی که دچار فقر خواب هستند بسیار کم است.
● آیا افسردگی با فیبرومیالژیا مرتبط است؟
بعضی دانشمندان معتقدند که این دو بیماری با هم مرتبط هستند. اگر چه امروزه این اعتقاد شکل گرفته است که مسائل مربوط به سلامت روح دلیل بروز فیبرومیالژیا نیست. اما به هر حال دردهای مزمن ایجاد اضطراب و افسردگی می کند که مسلما علائم فیبرومیالژیا را تشدید می کند.
● آیا فیبرومیالژیا ارثی است؟
مشابه سایر بیماری های روماتیسمی ، این بیماری نیز می تواند نتیجه گرایش ژنتیکی باشد که از مادر به دختر منتقل می شود. بعضی محققان معتقدند که ژن افراد می تواند به روند تحریک درد در بدن نظم دهد. این محققان می گویند که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا دارای ژن خاصی هستند که باعث می شود سریع به محرکات پاسخ دهند. البته باید گفت که تاکنون این ژن ها شناسایی نشده اند. افراد دارای چنین گرایش ژنتیکی ، اگر دچار شوک عاطفی یا فیزیکی شوند، نحوه پاسخ بدنشان به استرس تغییر می کند و این تغییر باعث درد بدن می شود.
● فاکتورهای خطر برای فیبرومیالژیا چیست؟
فاکتورهای خطری وجود دارد که شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. از طرفی بعضی افراد مبتلا به فیبرومیالژیا دارای بیماری های خاصی مثل ورم مفاصل، رماتیسم مفاصل و لوپوس و یا سایر بیماری های خود ایمنی هستند. اما بعضی افراد نیز تنها مبتلا به فیبرومیالژیا هستند و بیماری دیگری ندارند.
فاکتورهای خطر ممکن برای ابتلا به فیبرومیالژیا عبارتند از:
۱) جنس، که معمولا زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
۲) ژنتیک
۳) یائسگی که باعث کاهش استروژن خون می شود.
۴) شرایط فیزیکی ضعیف
۵) جراحی
۶) شوک سیستم عصبی مرکزی بعد از آسیب ، تصادف، بیماری و یا استرس عاطفی.
منبع : سلامت نیوز


همچنین مشاهده کنید