پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

حرف‌های پشت پرده را در کار کنار بگذارید


حرف‌های پشت پرده را در کار کنار بگذارید
اگر از افراد شاغل بخواهید تا نظرشان را در مورد کار گروهی اظهار کنند، مطمئنا اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها طرفدار این رویه هستند که با کار گروهی کیفیت و موفقیت پروژه تا چند برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
معمولا زمانی که کارها گره می‌خورند، افراد تیم درصدد آن بر می‌آیند که مقصر اصلی را پیدا کرده و به سرزنش او بپردازند. شما به عنوان یکی از اعضای تیم می‌توانید دو عکس‌العمل متفاوت از خود نشان دهید و این دور تسلسل را متوقف کنید. ابتدا باید از کاربرد واژگان و عبارات تحقیرآمیز و سرزنش‌کننده به شدت خودداری کنید. به جای اینکه دنبال پیدا کردن مقصر باشید و همواره انگشت تحقیر خود را به سوی همکارانتان نشانه بروید، به دنبال یافتن راه‌های برای از میان برداشتن مشکل باشید. به این موضوع فکر کنید که با انجام چه تغییراتی می‌توانید از وقوع مجدد مشکلات مشابه جلوگیری بعمل آورید.
علاوه بر این اگر احساس کردید که اعضای دیگر تیم در حال تحقیر فرد موردنظر هستند، مداخله کرده و سعی کنید موضوع بحث را به سمت یافتن راه حلی سازنده سوق دهید. به عنوان مثال می‌توانید از عباراتی شبیه به این مورد استفاده کنید: "شاید با تلاش برای جلوگیری از وقوع مجدد این مشکل، حداقل بتوانیم در وقتمان صرفه‌جویی کنیم، خوب چه کاری باید انجام دهیم که این اتفاق مجددا تکرار نشود؟"
کنار گذاشتن حرف‌های پشت پرده؛ صحبت کردن در مورد یکی از اعضای گروه، به صورت پنهانی با یکی دیگر از افراد گروه کار درستی نیست، به ویژه اگر در حین مکالمه طرفین به سرزنش همکار خود بپردازند. شاید گاهی اوقات از همکاران خود دلگیر شوید و بخواهید با کسی درد دل کنید. در این حالت بهتر است حرف‌های خود را با کسی در میان بگذارید که جزئی از تیم کاری شما نباشد.
حس مسوولیت‌پذیری فردی؛ مسوولیت کارهایی را که انجام می‌دهید و نتایجی که ممکن است متعاقب آن‌ها پدید آید را برعهده بگیرید؛ اما در نظر داشته باشید که شما مسوول طرز برخورد هم تیمی‌های خود نیستید. اگر بخواهید مسوولیت کارهای دیگران را هم برعهده بگیرید، ممکن است کارهای آن‌ها توجیه‌ناپذیر باشند و با این کار خودتان را نیز به دردسر بیندازید؛ حتی ممکن است به این نتیجه برسید که باید برخی از خصوصیات ویژه همکارتان را تغییر دهید که البته این کار چندان عملی نخواهد بود.
نهایتا باید بگویم که بهتر است بیشتر بر روی وظایفی که دارید متمرکز شده و به کارهای خودتان فکر کنید. وقت خودتان را با گوشزد کردن کارهایی که دیگران باید انجام دهند، تلف نکنید. به این موضوع فکر کنید که خودتان چه کاری می‌توانید انجام دهید و چگونه می‌توانید موثرتر ظاهر شوید. بعد هم تصمیم بگیرید که آن کار را انجام دهید. به عنوان مثال اگر ایده‌ای در ذهن دارید که احساس می‌کنید می‌تواند در پیشبرد و موفقیت کارها مفید واقع شود، آن را به عنوان یک پیشنهاد ارائه دهید. البته زمانی که پیشنهاد خود را در جمع اظهار نمودید، نباید انتظار داشته باشید که شخص دیگری آن را انجام دهد. خودتان مسئولیت انجام آن را به عهده بگیرید.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید