پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ دی: در شهر چه گذشت؟!


۲۲ دی: در شهر چه گذشت؟!
چندی پیش، در همین ستون مطلبی تحت عنوان «رانندگی با چراغ خاموش» چاپ شد که در آن به بی‌توجهی برخی رانندگان در ارتباط با چراغ‌های خودرو اشاره شده بود.
نقص فنی در سیستم روشنایی خودرو‌ها ازجمله عوامل موثر در ایجاد سوانح رانندگی است، چون آنها در تاریکی شب به خوبی دیده نمی‌شوند و امکان برخورد سایر خودرو‌ها یا عابران با آنها وجود دارد.
در واقع در این مطلب به لزوم برخورد قاطع‌تر پلیس با رانندگان این خودرو‌ها اشاره شده بود. پیرو چاپ این مطلب، معاونت تبلیغات روابط عمومی ناجا توضیحی را به دفتر روزنامه ارسال کرده است که متن آن در پی می‌آید: پلیس راهنمایی و رانندگی به تمامی مناطق تابعه اعلام کرده است که در صورت مشاهده نقص سیستم روشنایی، ضمن اعمال قانون از تردد چنین خودرو‌هایی برابر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی جلوگیری به عمل آورند.
● پرش با مانع برای چمدان‌ها
مسافر چه زمینی باشد و چه هوایی، برای سفر، چمدان یا دست کم ساک دستی با خود حمل می‌کند تا وسایل مورد نیازش را در طول سفر در آن قرار دهد.
این در حالی است که در چند سال اخیر ورود چمدان‌های چرخدار به بازار زحمت حمل بار‌های سنگین را از دوش مسافران برداشته و به آنها امکان داده است تا چمدان‌ها را روی زمین بکشند.
هرچند این نوع چمدان ها کار مسافران را ساده کرده است اما در صورتی که امکان حرکت این چمدان ها روی زمین وجود نداشته باشد، مسافران نمی‌توانند از فواید آن بهره‌مند شوند.
به بیان دیگر در بسیاری از پایانه‌های مسافربری یا فرود‌گاه‌ها مسیر مناسبی برای حمل چمدان ها در نظر گرفته نشده و چرخ‌های کوچک چمدان از پس عبور از روی چاله‌ها و موانعی که در مسیر‌های منتهی به سالن قرار دارد، بر نمی‌آیند.
از سوی دیگر در برخی پایانه‌ها هم وجود پله‌های زیاد عملا مسافران را وادار می‌کند تا چمدان‌ها را به دوش بکشند. این در حالی است که می توان با طراحی مسیری مناسب حرکت چمدان‌ها، زمینه رفاه حال مسافران را فراهم کرد.
● ارتودنسی خیابان
پیش از جدی شدن برخورد‌ پلیس با راننده‌های متخلف، هنگامی که از دور به چیدمان خودرو‌های پارک شده نگاه می‌کردیم بی‌نظمی محسوسی در صف آنها دیده می‌شد. برخی خودرو‌ها به اصطلاح در آفساید بودند و این آفساید به حدی بود که فضای تردد خودرو‌های عبوری را نیز محدود می‌کرد.
خودرو‌ها دندان‌های نامرتبی را تداعی می‌کردند که فقط ارتودنسی می‌توانست جلوی کج و معوجی آنها را بگیرد. به هر حال در روز‌های اخیر پلیس برای ارتودنسی خودرو‌های پارک شده،تمام سعی و تلاش خود را به کار گرفته و خودرو‌هایی را که به صورت مورب یا همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید افقی پارک شده‌اند،جریمه می‌کند.
چنانچه این جریمه‌ها صورت نگیرد به طور حتم باز هم شاهد تنگ شدن کوچه‌ها و خیابان‌ها یا همان شریان‌های شهر خواهیم بود. البته در کنار تمام این معضلات باید به کمبود فضای مناسب پارک خودرو‌ها نیز اشاره کرد.
گاه این معضل باعث می‌شود شهروندان زمان زیادی صرف پیدا کردن جای مناسب و مجاز پارک کنند و دست آخر موفق به یافتن آن نشوند.
● خارج از محدوده
برخی رستوران‌های زنجیره‌ای برخلاف وعده‌ ارائه سرویس رایگان به تمام نقاط شهر به این وعده عمل نمی‌کنند. به طوری که مشتری با خواندن آگهی، با آنها تماس گرفته و سفارش غذا می‌دهد. اما هنگامی که سفارش به دستش می‌رسد روی فاکتور، ردیفی هم برای هزینه حمل می‌بیند.
در پاسخ به این نقیصه، مسئولان اداره کننده‌ رستوران، دور بودن و خارج از محدوده بودن مشترک را به عنوان تنها دلیل اخذ این مبلغ بیان می‌کنند.
حال آنکه در تماس با سایر شعب این رستوران‌ها مشخص می‌شود که هیچ یک از آنها شما را داخل محدوده خود نمی‌دانند و بنابراین فقط می‌توان نتیجه گرفت سرویس مجانی شامل شما نمی‌شود.
بنابراین به نظر می‌رسد اتحادیه‌ها و مسئولان مرتبط با این موضوع باید روی عملکرد چنین رستوران‌هایی نظارت بیشتری داشته باشند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید