چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا
شاید فردا دیر باشد
گاهی اوقات با خود فکر می کنم که فرق کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه، با کشورهای توسعه یافته در چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش به بررسی شاخص ها و فاکتورهای متعددی می توان پرداخت و در هر حوزه آن را بررسی کرد. مقوله ترافیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در کشور ما به عنوان کشوری در حال توسعه که ترافیک، یکی از معضلات اساسی کلان شهرهای آن محسوب می شود، راهکارهای مختلفی برای حل این معضل پیشنهاد و حتی اجرایی شده اما هنوز تا رسیدن به استانداردهای مطلوب فاصله داریم.
برای حل این مشکل به نظر می رسد بهترین راه، بررسی دلا یل موفقیت کشورهای توسعه یافته در حل معضل ترافیک است تا با تجربه گرفتن از آنها راه های نرفته را بیازماییم. البته این تجربیات به حدی گسترده است که بررسی تک تک آنها در این مختصر امکان پذیر نیست.
بخش اعظم این تجربیات هم در مقوله توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به عدم استفاده از خودروهای شخصی خلا صه می شود. اما در این میان، هستند تجربیات موفقی که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
یکی از این تجربیات موفق، حذف چراغ های راهنمایی، از اغلب تقاطع ها در برخی از کشورهای شمال اروپا است. در این کشورهای اروپایی به حدی مردم به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می گذارند که دیگر برای هدایت آنان نیازی به اجبار، حتی با استفاده از چراغ راهنمایی هم وجود ندارد و به همین دلیل هر ماه تعداد تقاطع های مجهز به چراغ های راهنمایی در این کشور کاهش می یابد. حال، این وضعیت را با شهرهای بزرگ کشور خودمان مقایسه کنید.
معضل ترافیک به حدی بغرنج شده که نه تنها هیچ برنامه ای برای حذف چراغ های راهنمایی در تقاطع ها وجود ندارد، بلکه همه روزه شاهد تبدیل شدن تعدادی از چراغ های چشمک زن چهارراه ها به چراع های سه رنگ مجهز به زمان سنج هستیم تا تردد خودروها از تقاطع را به اجبار تنظیم کنند. به راستی این تفاوت از کجا نشات می گیرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ابتدا باید نکته ای را ذکر کنم و آن اینکه در راستای بهره گیری از تجربیات موفق کشورهای توسعه یافته در حل مشکل ترافیک، طبیعتا ما نمی توانیم از الگوی حذف چراغ های راهنمایی در چهارراه ها استفاده کنیم. چرا که این کار، نیاز به مقدمه ای دارد که آن مقدمه ارتقای فرهنگ ترافیک در بین شهروندان است. در حقیقت، حذف چراغ های راهنمایی، باعث تنظیم ترافیک شهرها نمی شود. بلکه ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی شهروندان، زمینه حذف چراغ های راهنمایی و به تبع آن تنظیم ترافیک شهر را فراهم می سازد. آن تفاوتی که در مورد آن پرسیدم، از همین فرهنگ ترافیک سرچشمه می گیرد.
به عبارت ساده تر، کشورهای توسعه یافته، برای ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی شهروندان خود از سالها پیش برنامه ریزی کرده اند واکنون از حاصل آن برنامه ریزی، بهره مند شده اند، اما ما در آغاز این راه قرار داریم. بهتر آن است که بیش از این فرصت را از دست ندهیم و برای فرهنگ سازی در حوزه ترافیک برنامه ریزی کنیم. شاید فردا دیر باشد.
نویسنده : حمیدرضا شکوهی
منبع : روزنامه مردمسالاری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران پاکستان رئیسی مجلس شورای اسلامی دولت سید ابراهیم رئیسی حجاب ایران و پاکستان رئیس جمهور مجلس دولت سیزدهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سیل تجاوز وزارت بهداشت تهران هواشناسی پلیس شهرداری تهران قتل فضای مجازی سازمان هواشناسی آتش سوزی خانواده
قیمت خودرو سلامت بازار خودرو بانک مرکزی خودرو قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو دلار سایپا بورس تورم
کتاب تلویزیون سینمای ایران سریال رادیو فیلم تئاتر سینما نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین روسیه جنگ غزه چین اتحادیه اروپا ترکیه عملیات وعده صادق اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس تراکتور باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال رئال مادرید بازی بارسلونا سپاهان فوتسال لیگ برتر
گوگل تبلیغات همراه اول هوش مصنوعی ایلان ماسک فناوری سامسونگ تلگرام ناسا
کاهش وزن یبوست پیری صبحانه دمنوش