چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۱ دی: در شهر چه گذشت؟!


۲۱ دی: در شهر چه گذشت؟!
طرح معاینه رایگان چشم‌ها که بسیار هم کارآمد است در چند سال اخیر در مورد کودکان به اجرا درآمده است تا در سنین پایین مشکلات بینایی آنها شناسایی و درمان شود.
این در حالی است که اخیرا برخی از خانه‌های بهداشت این طرح را در مورد افراد در همه سنین اجرا می کنند. البته در این طرح، فقط تشخیص اولیه بیماری‌های چشمی رایگان است و در صورت نیاز به بررسی‌های بیشتر یا درمان دارویی، هزینه‌ها بر عهده بیمار خواهد بود.
با این حال، همین که شهروندان حتی با سطح درآمد بسیار پایین از این امکان برخوردار می‌شوند که از مشکلات چشمی خود آگاهی پیدا کنند، نکته بسیار با اهمیتی است.
به هر حال، والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که شناسایی نقصان بینایی در سنین پایین در درمان‌آن بسیار موثر خواهد بود. این در حالی است که اگر تشخیص بیماری به سنین بالا موکول شود به همان اندازه احتمال درمان کاهش خواهد یافت.
● تفاوت قیمت شارژ سیم‌کارت‌ها
با ورود سیم‌کارت‌های اعتباری به بازار تلفن همراه، این سیم‌کارت‌ها هم مشتریان خود را پیدا کرده‌اند. این در حالی است که هرازگاهی مشکلاتی در این بخش ایجاد می‌شود که کاربران را سردرگم می‌کند.
یکی از این مشکلات نایاب شدن شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری است که کاربران را با دردسر جدی مواجه می‌کند. از سوی دیگر قیمت متفاوت شارژ این نوع سیم‌کارت‌ها در نقاط مختلف شهر هم یکی دیگر از مشکلاتی است که کاربران از آن گلایه دارند.
به عنوان مثال، تفاوت قیمت شارژ این سیم‌کارت‌ها در دکه‌های روزنامه فروشی و سوپرمارکت‌ها نسبت به قیمت مصوب افزایش می‌یابد. البته باید گفت‌که قیمت شارژ سیم‌کارت های اعتباری در دفاتر خدمات تلفن همراه همان قیمتی است که روی بسته‌بندی آنها درج شده و می‌توان با خرید از این دفاتر تا حدودی مشکل متغیر بودن قیمت را حل کرد.
● مزاحمت زنگ موبایل
با اینکه ممنوعیت روشن بودن گوشی تلفن همراه معمولا به وسیله هشدار‌های کتبی به آگاهی افراد می‌رسد، باز هم برخی شهروندان اصرار دارند گوشی خود را خاموش نکنند و به این وسیله حقوق دیگران را ضایع کنند.
در کلاس‌های درس دانشگاه تعدادی از دانشجو‌ها در عین حضور در فضایی فرهنگی باز هم فرهنگ استفاده از گوشی تلفن همراه را رعایت نمی‌کنند و حین درس دادن استاد، برای قطع کردن یا بدتر از آن، صحبت با تلفن همراهشان، مدام دست به جیب می‌شوند.
در سینما‌ها نیز این معضل به شکل‌ گسترده‌‌تری مشاهده می‌شود. همانطورکه پیش ازاین نیز یاد شده به نظر می‌رسد برخی شهروندان تابلو‌های هشدار دهنده را نادیده گرفته و در حین پخش فیلم نیز گوشی خود را خاموش نمی‌کنند.
جالب اینجاست که نگاه‌های خشمگین دیگران نیز نمی‌تواند آنها را متنبه کند. شاید چنانچه قوانینی برای ضبط گوشی‌های روشن و مزاحم داخل فضا‌های ممنوع تدوین و اجرا شود، دیگر شاهد چنین حرکات ضد فرهنگی در سطح شهر نباشیم.
● بازار مکاره ‌
برخی فروشنده‌ها و ارائه‌کنندگان کالا و خدمات به جای اکتفا به صنفی خاص، در چند متر مغازه، انواع و اقسام وسایل و کالاها را می‌فروشند. در برخی از این مغازه‌ها که به بازار مکاره بیشتر شباهت دارند، از پیتزا گرفته تا کله‌پاچه یافت می‌شود.
این در حالی است که صاحب هر مغازه‌ای باید صرفا به فروش کالا‌هایی اقدام کند که اتحادیه مربوط اجازه فروش آن را به وی داده است، تا در صورت تخلف خریدار بداند با کدام اتحادیه به اصطلاح طرف حساب است.
برخی فروشنده‌ها چنین استدلال می‌کنند که کسادی بازار اجناس آنها، باعث شده به فروش کالا‌های دیگر اقدام کنند تا بتوانند از پس پرداخت کرایه مغازه و دیگر هزینه‌های زندگی برآیند. این در حالی است که به موجب قانون اصناف هیچ‌ یک از اصناف نمی‌توانند به فروش کالاهای غیر مرتبط با مجوز کسب خود اقدام کنند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید