پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آداب ازدواج و همسرداری


آداب ازدواج و همسرداری
●حقوق مرد
از نگاه اخلاق زندگی مشترك، مرد نیز حقوقی بر زن دارد كه علاوه بر مباحث حقوقی و فقهی درتعامل و رفتار پسندیده زوجین قابل طرح است و در ضمن مباحث بعدی بدان خواهیم پرداخت.
●اطاعت از شوهر
یكی از مهمترین مسائل مشترك زناشویی پیروی و اطاعت زن از شوهر است. بدیهی است پیرامون مسائل مختلف، به ویژه موضوعات خانوادگی، امكان اختلاف نظر بین زن و شوهر وجود دارد كه منجر به وحدت نظر بین زوجین نمی شود و این دوگانگی نظر ممكن است تا آنجا پیش رود كه موجب از هم پاشیدن زندگی شود. بنابراین ضرورت پیروی و پذیرش یك نظر درمقابل نظر دیگر برای انسجام زندگی انكارناپذیراست و نظم زندگی تنها در سایه وحدت نظرزوجین تضمین خواهد شد و این نظم اقتضا می كند كه نظر یكی از دو زوج همواره محور واساس برنامه ریزی زندگی خانوادگی باشد. گرچه لزوما چنین مفهومی به معنای درستی آن نظرنیست، اما نظم خانوادگی مستلزم تفوق و برتری یك نظر بر نظر دیگر است. در متون اسلامی پیروی و اطاعت از نظر مرد به عنوان حق مرد بر زن تلقی شده است. از امام باقر«ع» نقل شده است: «زنی به محضرپیامبر«ص » آمد و عرض كرد: حق شوهر بر زن چیست؟ حضرت فرمود: این كه زن از شوهر فرمان برد و مخالفت و عصیان او نكند و چیزی ازخانه شوهر بدون اجازه او صدقه ندهد و روزه مستحب جز با اجازه او نگیرد».گاهی مسئله اطاعت زن از شوهر به حدی سفارش شده است كه بهتر است زن حتی بدون اجازه شوهر به ملاقات پدر بیمار خود نرود. ازانس روایت شده است: «مردی به جهاد رفت و به زنش سفارش كرد تا وقتی كه بازگردد از طبقه بالابه طبقه پایین نیاید، در حالی كه پدر زن در طبقه پایین بود. پدر بیمار شد. زن كسی را به محضرپیامبر«ص » فرستاد كه از او اجازه بگیرد تا نزد پدررود. پیامبر«ص » جواب فرستاد: از خدا بترس و ازشوهر اطاعت كن ».
واقعه دیگری در زمان پیامبر اسلام «ص » اتفاق افتاد كه اهمیت اطاعت و پیروی زن از شوهر را ثابت می كند. در زمان پیامبر اسلام «ص » مردی برای كاری از خانه بیرون رفت و از همسرش پیمان گرفت كه تا او باز گردد از خانه بیرون نرود.
پدرزن مریض شد و قاصدی خدمت پیامبر«ص »فرستاد كه قصه را بازگوید و از او اجازه بخواهد كه به عیادت پدر رود. پیامبر«ص » اجازه نداد و پیغام داد كه در خانه ات بنشین و فرمان شوهرت را اطاعت كن. پدرزن فوت كرد. زن از پیغمبر«ص »اجازه خواست تا بر جنازه پدر حاضر شود.حضرت فرمود: در خانه بنشین و شوهر را اطاعت كن. پدر را دفن كردند. پیامبر«ص » برای زن قاصدی فرستاد كه خداوند متعال تو و پدرت را به واسطه این اطاعت كه از شوهر نمودی آمرزید.از امام صادق «ع» نقل شده است: جمعی خدمت پیامبر اسلام «ص » رسیدند و گفتند: ما مردمی را می بینیم كه به یكدیگر سجده می كنند.حضرت فرمود: اگر كسی را دستور می دادم كه به كسی سجده كند، به زن می گفتم كه شوهر را سجده كند.همچنین از امام صادق «ع» نقل شده است: زنی كه بدون اجازه شوهر از خانه بیرون رود تا برگردد، حق نفقه ندارد تا این كه مراجعت كند.زن در اطاعت و پیروی از شوهر صفا وصمیمیت به زندگی می بخشد. شوهر كه می بیند زن به او احترام می گذارد و برای استفاده از مال و وقت، از شوهر اجازه می خواهد، شوهر نیز به پاس این احترام حرمت زنش را نگاه می دارد و به طور معمول و رویه منطقی به دور از لجاجت وعناد با زن برخورد می كند. در واقع اطاعت زن ازشوهر نوعی احترام به شوهر است كه بازگشت آن به حفظ زن و صفای زندگی است.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید