جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کیلیت گرانولوماتوز


کیلیت گرانولوماتوز
کیلیت گرانولوماتوزیک‌بیماری التهابی است که شروع آن ناگهانی و لب فوقانی را به طور غیر قرینه متورم می‌کند. گر چه شروع این بیماری ابتدا از لب فوقانی است ولی بعداً لب تحتانی را هم درگیر می‌نماید. بیماری سیر پیشرونده‌ داشته و به طور مزمن به پیشرفت خود ادامه می‌دهد به طوری که سرانجام سبب تورم و التهاب هر دو لب می‌گردد. با وجود تورم و التهاب، این نوع کیلیت کمتر از سایر انواع کیلیت دچار پوسته‌ریزی و فیشر و زخم می‌شود. این عارضه ممکن است پیش درآمد کسالت دیگری به نام سندرم ملکرسون - روزنتال باشد که دراین صورت علاوه بر کیلیت گرانولوماتوز پارزی یا پارالیزی عصب فاسیال و پتوز و زبان اسکروتال هم داریم. علت آن نامعلوم است و در بیوپسی، ضایعه‌ی گرانولوماتوز به صورت توبرکولوئید گرانولوم مرکب از سلولهای اپی‌تلیوئید و سلول ژآنت و انفیلترای لنفوپلاسموسیتر داریم. تشخیص افتراقی آن آنژیوادم، کیلیت گلاندولار، سارکوئیدوز، اورال کرون دیزیز، گرانولوم عفونی همراه با عفونت دندان و آشرسیندرم می‌باشد. کیلیت گرانولوماتوز ممکن است مقدمه و علامت ظهور بعدی امراضی چون سارکوئیدوز یا بیماری کرون باشد.
درمان با تزریق کورتن به داخل ضایعه و تجویز خوراکی تتراسیکلین، هیدروکسی کلروکین، کلوفازیمین و سولفاسالازین و بالاخره جراحی است. اما امروزه متأسفانه ما به دست خود هم بر تعداد مبتلایان به کیلیت گرانولوماتوز می‌افزائیم.
زیرا افزایش حجم لب به کمک آمپولهای تزریقی حجم‌ دهنده که به صورت مد جاری و ساری است در بعضی افراد ایجاد کیلیت گرانومالوتوز جسم خارجی نموده که حاصل آن تورم و التهاب و زخم‌ و عفونت‌ و ترشح چرک به طور دائم می‌باشد و خلاصی از آن با تمام کوشش‌ها و اقدامات دارویی و جراحی باز هم کاری بس دشوار است.

دکتر یزدانبخش ‌نجفیان
پوست
منبع : هفته نامه پزشکی امروز


همچنین مشاهده کنید