پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فلفل به عنوان مسکن درد


فلفل به عنوان مسکن درد
در طب سنیت یكهن جهان معمول بوده است كه از عصاره فلفل قرمز تند برای بی هوشی های موضعی در موارد دندان درد و برای درمان ورم ملتحمه استفاده می كرده اند . در توصیه های پزشكی حكمای طب سنتی ایران آمده است كه برای تسكین درد در ناحیه ای از بدن ضماد فلفل قرمز مخلوط با آرد عدس تجویز می شده است. طبق تحقیقات توماس بركس مدیر گروه دارو شناسی در مركز تحقیقات علوم پزشكی تووسان وابسته به دانشگاه اریزونا ، یكتزریق از ماده كاپسائی سین انواعی از درد های مزمن خوك آزمایشگاهی را در مدت یك هفته كاملا تسكین داده است و اگر پماد كاپسائی سین روی پوست مالیده شود موجب كاهش دردهای مبهم می شود . دكتر بركس معتقد است دیری نخواهد پاییید كه ماده كاپسائی سین در ردیف دارو های مسكن در د بخصوص دردهای ارتروزی به بازار عرضه شود .
طبق نظر دكتر پل روزن كارشناس روان شناس ید ر دانشگاه پنسیلوانیا ، وقتی كه پس از خوردن فلفل قرمز از تندی ان در دهان احساس سوزش می كنید ، احساس با نتیجه خوبی است زیرا احساس سوزش و تندی در زبان و گلو مغز را تحریك می كند كه ماده ای به نام اندورفین ترشح كند كه نوعی مورفین طبیعی است و باعث از بین بردن احساس درد و ایجاد كمی احساس فرح و نشاط می شود.
اندورفین از دسته مواد شیمیایی مغز هستند كه منشا شادی و ایجاد حظ و لذت می باشند . در عین حال دكتر روزن كه خواص فلفل قرمز تند را در مكزیك و در امریكا در قشر وسیعی مطالعه كرده است ، اضافه می نماید اشخاصی كه به طور مستمر فلفل قرمز مصرف می كنند تاثیر آن برای ایجاد نشاط و لذت بتدریج كاهش می یابد و برای وصول مسرت و نشاط كافی باید مقدار بیشتری بخورند تا آن حالت به انان دست دهد .
به عبارت بهتر این قبیل اشخاص به نوعی اعتیاد رسیده اند و ایجاد حظ و نشاط دائمی برای آنها غیر قابل درك می باشد.
نكته ای كه ذكرش در اینجا لازم است این است كه خوردن فلفل قرمز در عده ای ایجاد ناراحتی می نماید و اشخاصی كه دارای مزاج گرم هستند نمی توانند فلفل قرمز تند را بخصوص د رمصارف داخل تحمل نمایند و به علاوه اشخاصی كه آلرژی دارند از خوردن و مصرف آن محروم می باشند به هر حال بهتر است مصرف فلفل قرمز تند همیشه با جلب نظر و مشورت با كارشناسان گیاه درمانی و پزشكان باشد .
برای رفع تندی فلفل قرمز تند توصیه های مختلفی هست . در هندوستان مرسوم است كمی ماست می خورند بلافاصله التهاب زبان و معده آرام می شود. در تایلند دانشمندان معتقدند كه ماده فعال تندی فلفل قرمز در چربی حل می شود لذا برای رفع تندی قدری شیر پرچربی یا بستنی چرب می خورند . معمولا شیر تاثیرش سریعتر و بهتر است.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید