چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نکاتی درباره دیکلوفناک


نکاتی درباره دیکلوفناک
▪ دیکلوفناک یک داروی ضد التهابی غیر استروییدی رایج است. این دارو برای تسکین درد و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت (آرتروز) در بالغین تجویز می‌شود.
▪ قرص‌های سریع رهش آن برای کاهش درد سردردهای عروقی، مشکلات قاعدگی و حمله‌های حاد و نقرس و دیگر مشکلات التهابی غیر روماتویید مصرف می‌شود.
▪ قرص‌های دیکلوفناک را باید با غذا و یک لیوان پر از آب مصرف کرد. پس از خوردن دیکلوفناک برای جلوگیری از تحریک و آزار مری تا ?? تا ?? دقیقه نباید دراز کشید. قرص‌های طولانی رهش دیکلوفناک باید درست بلعیده شوند و خردکردن، شکستن یا جویدن آنها صحیح نمی‌باشد. اگر روزی یک قرص دیلکوفناک مصرف می‌کنید و یک نوبت را فرموش کرده‌اید، در صورتی که بیش از ? ساعت تا نوبت بعدی زمان دارید می‌توانید نوبت فراموش شده را مصرف کنید. در غیر این صورت نوبت فراموش شده را حذف کنید و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. اگر روزی چند نوبت دیلکوفناک مصرف می‌کنید، نوبت فراموش شده را می‌توانید بلافاصله پس از به یادآوردنش مصرف کنید البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی فرا رسیده باشد، نوبت فراموش شده را رها کنید و برنامه دارویی عادیتان را پی بگیرید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف دیکلوفناک، پزشکتان را مطلع سازید:
▪ حساسیت به آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی، مصرف داروهای دیگر، به ویژه دیگر داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی (مثل ناپروکسن)، آسپرین، ضدانعقادها (رقیق کننده‌های خون، نظیر وارفارین)، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدسرطان، لیتیوم، تریامترن (یک داروی مدر)، و والپروئیک اسید.
▪ ابتلا به یا سابقه پولیپ‌های بینی مرتبط با آسپرین، زخم یا التهاب در دستگاه گوارش، پرفشاری خون، هموفیلی یا دیگر مشکلات خون‌ریزی دهنده، نارسایی مغز استخوان، زخم‌های دهانی، یا بیماری‌های کبدی یا کلیوی.
▪ برچسب سایر داروهای مجاز بدون نسخه را بخوانید تا مطمئن شوید حاوی داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی (مثل آسپرین یا ایبوپروفن) یا داروهایی که با دیکلوفناک تداخل ایجاد می‌کنند، نباشد.
▪ پیش از انجام هرگونه عمل جراحی یا کارهای دندانپزشکی، دیگر پزشکان را از اینکه دیکلوفناک مصرف می‌کنید، مطلع سازید.
▪ در صورت بروز خشکی دهان از آدامس‌ها و آب نبات‌های بدون قند و نوشیدن آب برای کاهش آن استفاده کنید.
▪ اگر حساسیت به نور دارید از آفتاب ساعت ?? صبح تا ? بعد از ظهر اجتناب کنید و مناطق در معرض نور آفتاب را با کرم‌های ضدآفتاب با قدرت محافظتی حداقل ?? بپوشانید.
▪ تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک پرهیز کنید. این دارو در برخی از افراد موجب گیجی، سرگیجه، یا خواب آلودگی می‌شود.

دکتر هومن خلیقی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید