شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

توسعه خدمات الکترونیکی و ترافیک


توسعه خدمات الکترونیکی و ترافیک
امروزه ترافیک در بسیاری از کلا ن شهرهای کشور به بزرگترین معضل شهر نشینی تبدیل شده است. در آسیب شناسی معضل ترافیک که منشا خیلی از مشکلا ت امروز شهرها محسوب می شود به مواردی بر می خوریم که نشان می دهد ریشه های حل ترافیک به حوزه های فرابخش شهرداری و شهروندی می رسد.
ابتدا باید تعریفی ساده از واقعه ترافیک داشته باشیم.ترافیک به معنای افزایش حجم رفت و آمد در فضای محدودی از معبر تعریف شده است.
حال ریشه های افزایش حجم رفت و آمد مردم و وسائط نقلیه شان چیست، سوژه ای است که در این مجال به بررسی آن خواهیم پرداخت.رفت و آمدها در شهرها اکثرا برای مراجعه به دفاتر، نمایندگی و ادارات گوناگون صورت می گیرد. هنگامی که این مراجعات در تعداد ادارات و تعداد ارباب رجوع آنها ضرب می شود عدد کلا نی را ارایه می کند که برابر است با همان حجم فزاینده ترافیک در خیابان های اصلی و مرکزی شهرها.
این وضع ترافیکی زمانی غیر قابل تحمل تر می شود که مراجعات ارباب رجوعان به دلا یل متعدد بروکراسی اداری برابر چندین بار در یک مقطع زمانی کوتاه تکرار می شود.در این راه بن بست گونه معضل ترافیک توجه به دولت الکترونیک و توسعه آن خودنمایی می کند.
دولت الکترونیک در ابعاد گوناگون زندگی یک شهروند ساکن شهرهای بزرگ نقش ایفا می کند از دوره کودکی تا زمان پیری استفاده از امکانات فضای مجازی ادارات می تواند شهروندان را بدون جابه جایی به دریافت خدمات گوناگون شهری برساند.باید یک مرور ساده البته در حجم بسیار بالا می توان متوجه شد که خیلی از مراجعات روزمره شهروندان کاهش پیدا خواهد کرد.
یکی از ارکان کاربردی در این خصوص شرکت پست است. شرکت پست با ابزار و امکاناتی که در سراسر کشور در اختیار دارد توانایی این را دارد بسیاری از رفت و آمدهای شهروندان در شهرهای بزرگ و کوچک را بکاهد. همانطور که توسعه خدمات پستی مورد تاکید کارشناسان حمل و نقل و همچنین مسئولین شرکت پست قرار گرفته است در زندگی روزمره مردم نیز باید این توسعه نمود خارجی داشته باشد.
مراجعه مکرر مردم به دریافت خدمات پزشکی اعم از گرفتن جواب های آزمایشات گوناگون، وصول جوابها به پزشکان معالج و دریافت نظر پزشکی آنان و ابلا غ آن به بیماران از جمله اموری است که در حجم کلان مراجعات سهم عمده ای از ترافیک سطح خیابان های شهر را به خود اختصاص می دهد.
نکته دیگری که در ترافیک کلا ن شهرها مطرح است تجمع واحدهای خدمت رسان در حوزه های مختلف در مرکز یا نقاط خاص شهری است که این مساله نیز تراکم شدید را در زمان های پیک ترافیک ایجاد می کند.
توسعه خدمات الکترونیک نیز در کشور مراجعات مردم در حوزه های بازرگانی، بانکی، خدماتی و اجتماعی را به شدت کاهش می دهد. ایجاد فضای مناسب مجازی، آموزش همگانی استفاده از خدمات الکترونیکی ، پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری برای این توسعه همگانی خدمات اینترنتی و الکترونیکی و همکاری مراکز دولتی و غیردولتی در پذیرش و ارائه این گونه خدمات از ضروریات پدید آوردن فضای امن و آرام برای گسترش خدمات الکترونیک و کاهش حجم ترافیک و مراجعات مردم برای دریافت حضوری این خدمات از اماکن دولتی و غیر دولتی محسوب می شود.
کاهش میزان مصرف سوخت در کشور، افزایش سرعت و دقت در امور خدماتی و کاهش تلفات حوادث رانندگی و همچنین کم شدن حجم ترافیک از سریع ترین اثرات اجرای دولت الکترونیک خواهد بود.
کاهش آلودگی هوای شهرها، سلامتی بیشتر مردم در پی عدم مراجعه مکرر به اماکن شلوغ شهرها و کاهش اصطکاک ناوگان حمل و نقل شهری از اثرات دراز مدت توسعه خدمات الکترونیکی است.

نویسنده : شهرام صدوقی
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید