شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دانش‌آموزان و پیشگیری از پوکی استخوان


دانش‌آموزان و پیشگیری از پوکی استخوان
استفاده نکردن مواد مغذی باعث کندی رشد و سوءتغذیه در سنین مختلف می‌شود و در صورت ادامه آن اثرات جبران‌ناپذیری روی افراد برجا می‌گذارد...
مصرف کلسیم در برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی اهمیت دارد.
به همین علت اگر دانش‌آموزان از این مواد مغذی استفاده نکنند در معرض خطر کمبود کلسیم قرار می‌‌گیرند. همچنین مصرف نوشابه‌های گازدار علاوه بر افزایش وزن و چاقی باعث کمبود کلسیم و پوکی استخوان می‌شود. ضرورت مصرف روزانه شیر به عنوان منبع غنی از کلسیم برای تمامی گروه‌های سنی به خصوص دانش‌آموزان همواره از سوی متخصصان علم تغذیه و سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی توصیه شده است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه فرهنگی در جوامع مختلف مصرف سرانه شیر و فرآورده‌های آن می‌باشد.
افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از کارافتادگی زودهنگام از دیگر مزایای مصرف روزانه آن است. این ویژگی‌ها زمانی تحقق خواهد یافت که مصرف شیر در تمام طول زندگی تداوم داشته باشد و مصرف آن در هیچ مقطع سنی قطع نشود. برای اینکه فردی به طور مداوم بتواند از شیر استفاده کند و نسبت به مصرف آن دچار عدم تحمل نشود لازم است بعد از دوران شیرخوارگی نیز نوشیدن آن را ادامه دهد. در غیر این صورت تولید آنزیم هضم کننده قند شیر یا لاکتاز در بدن قطع شده و در نتیجه فرد نسبت به مصرف آن در میانسالی یا کهنسالی دچار عدم تحمل و یا عوارض گوارشی ناشی از آن از جمله نفخ معده، دل‌پیچه و حتی اسهال خواهد شد.
به دانش‌آموزان عزیز توصیه می‌شود برای پیشگیری از این عوارض حتما صبحانه مصرف کنند و با معده خالی به مدرسه نروند و در صورت بروز این عوارض مصرف شیر را با مقدار کم شروع کرده و استفاده از آن را کم‌کم افزایش دهند. در این صورت به مصرف شیر عادت کرده و مشکلی نخواهند داشت.

دکتر حسن ضیاء‌الدینی - مشاور وزیر و مدیرکل دفتر سلامت و پیشگیری
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید