جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دنیای فناوری در ۲۰۰۹ چه در پیش رو دارد؟


دنیای فناوری در ۲۰۰۹ چه در پیش رو دارد؟
سال ۲۰۰۹ یکی از داغ‌ترین سال‌های صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد بود. از این رو وب سایت معتبر CNet پنج اتفاق قربب الوقوع این صنعت در سال ۲۰۰۹ را پیش‌بینی کرده است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.
● کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت PS۳
شکی نیست که قیمت کنسول بازی PlayStation ۳ سونی در سال ۲۰۰۹ حداقل ۱۰۰ دلار کاهش پیدا خواهد کرد. با کاهش هزینه ساخت دستگاه PS۳ و فروش بالای رقبای این کنسول بازی به دلیل قیمت پایین‌تر، سونی مجبور خواهد شد قیمت PS۳ را تا مرز ۲۹۹ دلار کاهش دهد تا در بازار کنسول‌های بازی نسل جدید به حیات خود ادامه دهد و همچنان حرفی برای گفتن داشته باشد.
● خروج iPhone از انحصار AT&T
تحقق این پیش‌بینی چندان دور از ذهن نیست. حتما می‌دانید که گوشی موبایل iPhone اپل در ایالات متحده، تنها با اپراتور AT&T سازگار است و تنها گذشت زمان باعث خواهد شد iPhone از انحصار AT&T خارج شود و این گوشی هوشمند با سایر شبکه‌های موبایلی هم سازگاری پیدا کند.
همکاری انحصاری اپل با AT&T دیگر جواب نخواهد داد. دلیل آن هم ساده است: اپل هم‌اکنون به یکی از تولیدکنندگان پیشگام صنعت موبایل تبدیل شده است و در دسترس قرار ندادن گوشی‌ موبایل محبوبش برای میلیون‌ها کاربر آمریکایی که تحت پوشش شبکه‌های موبایلی جزو AT&T هستند به ضرر خود اپل تمام می‌شود.
انحصار دو ساله iPhone زیر سایه AT&T تا اینجا به نفع اپل بوده است، اما اپل دیگر قادر نخواهد بود با غول‌هایی چون بلک‌بری رقابت کند، مگر اینکه iPhone با تمام اپراتورهای موبایل آمریکا سازگاری پیدا کند.
● رکود Blu-ray
اگر از معدود مصرف‌کنندگان بلو-ری هستید، باید بگوییم چشم‌انداز درخشانی برای فناوری محبوب‌تان در سال ۲۰۰۹ متصور نیست.
بلو-ری در میان کاربران آنچنان گسترش پیدا نکرده است و هزینه دستگاه پخش و فیلم‌های بلو-ری همچنان آنقدر بالا است که به کارگیری این فناوری از سوی مصر‌ف‌کنندگان هیچ توجیهی ندارد.
اما از طرف دیگر موفقیت چشمگیر وب‌سایت‌های پخش آنلاین تصاویر ویدیویی – مانند سایت پخش سریال‌های تلویزیونی محبوب Hulu.com – در سال ۲۰۰۸، محک خوبی برای سایر ابزارهای رسانه‌ای به خصوص بلو-ری بود.
علاوه بر این با تولید تلویزیون‌های پیشرفته، کاربران ترجیح خواهند داد به جای گذاشتن یک دیسک داخل دستگاه پخش بلو-ری یا DVD خود، فیلم‌های مورد علاقه‌شان را به صورت آنلاین بارگذاری و تماشا کنند.
● انتشار ویندوز ۷
ویندوز ویستا برای مایکروسافت مانند کابوسی تمام نشدنی است. فروشندگان همچنان از این سیستم عامل شکایت می‌کنند و شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف از ترس مشکلات امنیتی، انسجام و سازگاری نرم‌افزاری و سخت‌ افزاری از ویستا فراری هستند.
گفتنی است مایکروسافت به خوبی از این مساله آگاه است و به همین دلیل حرف سیستم عامل بعدی خود ویندوز ۷ را خیلی زود به میان کشید.
پیش‌بینی می‌شود مایکروسافت سه، چهار ماه دیگر یعنی در ماه مارس یا آوریل پیش رو خبر انتشار ویندوز ۷ در سال ۲۰۰۹ را رسما اعلام کند. سال ۲۰۰۹، سال ویندوز ۷ خواهد بود.
● اعلام تاریخ بازنشستگی استیو جابز
سهامداران و طرفداران دو آتشه اپل علاقه‌ای به شنیدن این خبر ندارند، اما حقیقت این است که استیو جابز، مدیر عامل اپل تاریخ بازنشستگی خود را در سال ۲۰۰۹ اعلام خواهد کرد.
البته بعید است که جابز در سال میلادی جاری خود را بازنشسته کند. چنین اتفاقی برای سهامداران اپل که برای ثبات ارزش سهام‌شان به مدیر قدرتمند این شرکت دل بسته‌اند، یک شوک بزرگ خواهد بود.
از این گذشته جابز به احتمال فراوان اعلام خواهد کرد عمر فعالیتش در اپل به سر آمده و سال ۲۰۱۰، سال وداع او با اپل خواهد بود. جابز در عین حال جایگزین خود را معرفی خواهد کرد تا مدیر عامل بعدی اپل فرصت پیدا کند تا سال ۲۰۱۰ با سهامدارانی که از جدایی جابز نگران هستند، کنار بیاید و به تفاهم برسد.

ترجمه: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید