پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۱۳دی؛ در شهر چه گذشت؟!


۱۳دی؛ در شهر چه گذشت؟!
هر سال به محض فرا رسیدن ماه محرم تعداد اهدا کنندگان خون رو به فزونی می‌گذارد و بیماران محتاج به فراورده‌های خونی، بیش از سایرماه‌های سال، از همیاری همنوعانشان بهره‌مند می‌شوند.
به گفته کارشناسان، برای اهدای خون سالم، باید با دقت تمام سؤالات کارکنان سازمان انتقال خون را پاسخ دهید.
بد نیست بدانیم در فرایند اهدای خون فراورده‌های گوناگونی از خون افراد اهدا کننده‌ گرفته شده و به بیماران تزریق می‌شود که سلامت آن بسیار مهم است.
برای نمونه،گلبول‌های قرمز برای افراد کم‌خون و خونریزی‌ها، پلاکت‌ها برای جبران پلاکت‌های کاهش یافته و درمان بیماری‌های منجر به خونریزی و بالاخره پلاسمای خون اهدا کننده برای تامین پروتئین خون بیماران به کار می‌رود.
جدای از انگیزه‌هایی مانند جلب رضایت خدا و نجات همنوع، اهدای خون می‌تواند نقش موثری در پایداری سلامتی و تشخیص به موقع بیماری‌ فرد اهدا کننده داشته باشد.
برای نمونه نتایج آزمایش‌هایی که روی خون اهدا کننده صورت می‌گیرد چنانچه بیماری خاصی را نشان دهد، سریعا به آگاهی وی خواهد رسید تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به درمان یا پیشگیری از گسترش بیماری‌اش بپردازد.
در پایان، یادآوری این نکته نیز ضروری است که اهدای خون پیوسته باید مطابق الگو‌های مطرح شده سازمان انتقال خون صورت گیرد. برای نمونه چنانچه روابط عمومی این سازمان ظرفیت گروه‌های خاصی از خون را تکمیل اعلام کرد بهتر است اهدای این گروه از خون را به زمان دیگری موکول کنید.
● ‌تبلیغات لیزری
برخی تبلیغات، مثل‌ بچه‌های لوس و بی‌تربیتی هستند که برای جلب نظر اطرافیان حاضرند دست به هر کاری بزنند. برای نمونه، روشنایی‌های لیزری برخی از رستوران‌ها با چرخیدن به هر طرف و جلب نظر به وسیله نور قوی ای که دارند، مشابه یکی از این بچه‌های لوس هستند.
از سوی دیگر، روشنایی‌ و چراغ‌ گردان رستوران‌ها، میهمان‌ناخوانده‌ای را می‌ماند که بدون اجازه ساکنان منازل روبه‌رویی، وارد خانه آنها می‌شود. برخی همسایه‌های این رستوران‌ها مدعی‌اند که حتی پرده‌‌های ضخیم خانه، جلوی نفوذ نور لیزرمانند این رستوران‌ها را نمی‌گیرد.
● استفاده صحیح از دستگاه‌های ورزشی
با اقدام خوب شهرداری در اغلب پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر دستگاه‌های ورزشی نصب شده‌اند و این طرح مصداق عینی ترویج ورزش همگانی است. به این ترتیب شهروندان می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌، از این دستگاه‌ها برای ورزش و سالم نگاه‌داشتن بدن خود استفاده کنند.
اما باید به این نکته توجه داشت که برخی از این دستگاه‌ها که بسیار شبیه دستگاه‌های بدنسازی باشگاه‌ها هستند، می توانند در صورت استفاده غلط کاربران برای آنها مشکلاتی ایجاد کنند که از جمله آنها می‌توان به آسیب دیدگی دیسک کمر یا سائیدگی زانو‌ها اشاره کرد. به همین منظور توصیه می‌شود شهروندان با اندکی تحقیق و پرس و جو از افراد ماهر با نحوه صحیح ورزش کردن با این دستگاه‌ها آشنا شوند.
● گیر کردن در آسانسور
گیر کردن در آسانسور یکی از سوژه‌های فیلم های سینمایی و دوربین‌های مخفی است. این مشکل برای برخی آنقدر ترسناک است که به هیچ‌وجه حاضر نیستند از آسانسور استفاده کنند و این ترس به اندازه‌ای زیاد است که زحمت بالا رفتن از چندین طبقه بدون آسانسور را بر خود هموار می‌کنند.
البته در سال‌های اخیر همراه با پیشرفت تکنولوژی آسانسورهایی به بازار آمده‌اند که کمتر دچار چنین مشکلاتی می‌شوند وخطرسقوط آنها به حداقل رسیده است. به هر ترتیب حادثه خبر نمی‌کند و امکان دارد در هر زمانی اتفاق بیفتد.
این در حالی است که با وجود مجهز بودن آسانسور‌ها به سامانه هشدار دهنده برای مواقع ضروری، گاهی این سامانه از کار می‌افتد و بی‌توجهی به آن موجب می‌شود زمانی که فردی داخل آسانسور گیر می‌کند، نتواند درخواست کمک کند.
خوب است که سیستم هشدار آسانسور ساختمان‌ها هرچندوقت یکبار مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت بروز مشکل، امکان استفاده از آنها وجود داشته باشد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید