جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دستور العمل price یعنی چه؟


دستور العمل  price یعنی چه؟
این کلمه، حروف اول وظایف اولیه‏ای است که بایستی در هنگام آسیبهای حاد انجام گیرد:
۱) حرف Pاول کلمه Protectionبه معنی حفاظت است یعنی ورزشکار و مخصوصا عضو آسیب دیده به نوعی حفاظت و مراقبت شود که مجددا آسیب نبیند و در معرض آسیب بیشتر نباشد. ورزشکار از میدان مسابقه خارج شود و اقدامات حفاظتی آغاز شود.
۲) حرف r اول کلمه Restبه معنی استراحت دادن به عضو آسیب دیده و عدم استفاده از آن است. هرگونه استفاده از عضو آسیب دیده باعث آسیب بیشتر، تاخیر در بهبودی و ازدیاد درد و خونریزی می‏شود. استراحت و بی حرکتی عضو ممکن است با استفاده از آتل یا گچ صورت بگیرد.
۳) حرف Iاول کلمه ICEاست یعنی از یخ و سرمادرمانی استفاده شود. استفاده از یخ، باعث انقباض مویرگها و قطع خونریزی می‏شود، بدین ترتیب مقدار خون تجمع یافته در اطراف محل آسیب، کمتر شده، زمان درمان و بهبودی کمتر می‏شود. از قرار دادن یخ به طور مستقیم روی پوست پرهیز کنید چرا که ممکن است باعث حساسیت و یا آسیب مستقیم شود، پس از ۲۰تا ۳۰دقیقه، کمپرس یخ ۱۰تا ۱۵دقیقه برداشته شود تا پوست دوباره گرم شود و گردش خون برقرار شود. استفاده از یخ در ۴۸ساعت اولیه آسیب، بسیار با اهمیت است.
۴) حرف c اول کلمه Compressionبه معنی اعمال فشار است، اعمال فشار، خونریزی را کم و متوقف و سبب محدودیت تجمع خون در محل آسیب می‏شود به این ترتیب تورم کم می‏شود.
۵) حرف e اول کلمه Elevationاست به این معنی که عضو آسیب دیده بالا نگهداشته شود تا خون کمتری به آن برسد و خونریزی و تورم و درد کمتر شود.
منبع : واحد مركزی خبر


همچنین مشاهده کنید