جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مدیریت رفتار


مدیریت رفتار
اولین گام برای هرگونه برنامه ریزی در رابطه با رفتار کودک، شناخت مشکلاتی است که کودک با آنها روبه روست. والدین برنامه ریزی خاصی داشته باشند تا در حل مشکل کمک کند، ولی در این زمان نسبت به توقعات خود از کودک نیز برخوردی واقع گرایانه داشته باشند.
هنگام برنامه ریزی باید به خاطر داشت آموزش مهارت به کودک نیز بخشی از این فرآیند به حساب می آید. برای مثال در مورد کنترل خشم در کودک، باید در پی یافتن روش هایی باشند تا به کودک در رهایی از احساس خشم کمک کند و این خود مهارت باارزشی است که بعدها حتی در دوره بزرگسالی نیز برای او مفید خواهد بود.
علاوه بر این والدین باید سعی کنند تا استرس های محیطی را در کودک خود کاهش دهند که این کار با جمع شدن اعضای خانواده، زودتر خوردن شام و یا زودتر خوابیدن نیز امکان پذیر است، زیرا احساس خستگی، تنهایی و یا گرسنگی همه و همه بر توانایی ها و احساسات کودک تأثیر گذارند. والدین باید فواید طولانی مدت را پیش از فواید کوتاه مدت مورد نظر قرار دهد. برای مثال اگرچه فریاد کشیدن والدین می تواند باعث تصحیح رفتار کودک در زمان حال شود اما در درازمدت کودک مهارت باارزشی را فرا نگرفته است. از این رو والدین باید رفتار خود را کنترل کرده و به تأثیرات درازمدت شیوه رفتاری خود بیندیشند.

سعید سپهری
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید