پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

طرز تجویز استامینوفن برای کودکان


طرز تجویز استامینوفن برای کودکان
شما استامینوفن را به نوزادان تب‌دار هم می‌دهید، دارویی که می‌توانید در هر سوپرمارکت و مغازه‌ای بدون نسخه آن را بخرید اما مصرف بیش از حد چیزهای خوب هم می‌تواند به شما صدمه بزند. این اصل خصوصاً در مورد استامینوفن و کودکان صادق است...
استامینوفن عمومی‌ترین مسکن درد و تب‌بری است که به طور گسترده در ایالات متحده استفاده می‌شود و در بسیاری نقاط دنیا نیز به آسانی در دسترس است. طی دو دهه ???? و ????، این دارو به عنوان کالای اصلی و ثابت کمد داروی هر خانه‌ای جای آسپرین را گرفت. شاید تا اندازه‌ای در دسترس بودن داروی استامینوفن بیش از هر داروی دیگری موجب مسمومیت و مرگ ناشی از آن است. موارد دیگر نیز زمانی اتفاق می‌افتد که افراد سمی‌بودن استامینوفن را ناچیز می‌شمارند و یا اینکه از آن آگاه نیستند. استامینوفن می‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان به کبد آسیب برساند. علایم مسمومیت یعنی دل درد، تهوع و استفراغ که معمولاً در اثر بسیاری از بیماری‌ها نیز رخ می‌دهند، غالباً آن‌قدر آشکار نیستند که شما بفهمید فرزندتان به معالجه فوری نیاز دارد. والدین ممکن است در مقدار دارویی که به کودک می‌دهند، اشتباه‌های متنوعی کنند. گاهی وقتی از نتیجه دادن مقدار توصیه شده دارو راضی نیستند، تصمیم می‌گیرند که مقدار بیشتری استفاده کنند. بعضی والدین هم قرص‌های بزرگسالان را به اشتباه به کودکان می‌دهند. همان طور که حالت‌های مختلفی برای داروی کودکان در نظر گرفته شده، مقدار دارو نیز برای آنها متفاوت است. برای مثال، فرمولاسیون یک قرص مخصوص کودکان، سه برابر غلیظ‌تر از شربتی است که معمولاً به کودکان نوپا داده می‌شود اما جانشین کردن شربت با قرص یعنی سه برابر آنچه که باید، دارو مصرف می‌شود. بسیاری از داروهای مربوط به سرماخوردگی نیز حاوی مقداری استامینوفن هستند بنابراین ممکن است والدین کاملاً اتفاقی موجب مسمومیت شوند، یعنی در کنار داروهای ضد سرماخوردگی، استامینوفن نیز به کودک بدهند. مسمومیت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بچه‌ها (خصوصاً کودکان نوپا) طی کنجکاوی‌های غیرمجازشان در کمد داروها یا کیف مادرشان، با دارو برخورد می‌کنند و ممکن است آن را با شکلات یا آب میوه اشتباه بگیرند. این اتفاق خصوصاً زمانی خطرناک است که دارویی که کودک می‌یابد، استامینوفن مخصوص بزرگسالان باشد.
قرص‌های مخصوص بزرگسالان حاوی ??? یا ??? میلی‌گرم استامینوفن هستند، در حالی که قرص‌های کودک حاوی ?? یا ??? میلی گرم از این دارو هستند. خوشبختانه در این اکتشاف‌ها، معمولاً توجه کودکان به شربت‌ها جلب می‌شود. کودکان زیر پنج سال نسبت به بزرگسالان و کودکان دیگر به آسیب کبد کمتر حساس‌اند. مقدار غذای موجود در معده کودک نیز عامل دیگری است که تعیین کننده احتمال بروز مسمومیت است. برای تخمین میزان خطر، پزشکان باید وزن کودک را و مقدار استامینوفنی را که بلعیده بدانند (برحسب کیلوگرم و میلی‌گرم). به‌طور کلی اگر کودک به ازای هر کیلوگرم وزنش، ?? میلی‌گرم استامینوفن اضافی مصرف کرده باشد، پزشکان درمان اورژانسی را توصیه می‌کنند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید