پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

آموزش مسواک زدن پیش از دندان های اصلی


آموزش مسواک زدن پیش از دندان های اصلی
مهم بودن دندان های شیری اکنون امری تثبیت شده است. مطالعات نشان می دهند پوسیدگی دندان ها پیش از شش سالگی، پیش آگهی نه چندان جالبی برای پوسیدگی و خرابی دندان های اصلی پس از آن خواهد بود.
دندان های اصلی اغلب بعد از شش سالگی به تدریج جای دندان های شیری را می گیرند، بنابراین آموزش مراقبت از دندان به کودکان امری مهم می نماید. نخوردن شیرینی و شکلات هنگام خواب یا پس از مسواک زدن از شمار این آموزش ها است . بسیاری از خانواده ها با مسواک زدن فرزندانشان مشکل دارند اما چنان چه این آموزش به هنگام و درست باشد کودکان مسواک زدن را بسیار دوست خواهند داشت.
یکی از والدین می گوید: تمام سعی ام را کرده ام اما دختر هفت ساله ام میلی به مسواک زدن ندارد و به محض آنکه مسواک را وارد دهانش می کند کمی آن را روی دندان های جلویی می کشد و سپس فریاد می زند تمام شد! و از دستشویی بیرون می پرد.
آخرین تحقیقات نشان می دهد درصد زیادی از کودکان پنج ساله دست کم یک دندان پوسیده دارند. در زیر ۵ راهکار برای یک مسواک زدن جدی آمده است:
الف) شرط نخست شکیبا بودن شماست: از کودک تان انتظار نداشته باشید مانند بزرگسالان دو بار در روز و هر بار دو دقیقه مسواک بزند. دو دقیقه برای بچه ها زمان زیادی است. کودکان دو ساله همین که مسواک را در دست بگیرند و به دندان ها بمالند شروع خوبی است.
ب) کودک را وادار به مسواک زدن نکنید: دقت کنید هر کاری که با اجبار همراه باشد به شکست می انجامد. ممکن است کودک مدتی به زور شما مسواک بزنند اما پس از آنکه بزرگ تر شد، علاقه ای به این کار نداشته باشد و آن کار را انجام ندهد.
پ) درباره فواید مسواک زدن برایش توضیح دهید: چنان چه در سنی هستند که توضیحات شما را درک می کنند به آنها بگویید باکتری ها (به ویژه در مواد قندی و نوشیدنی ها) دشمن دندان هستند و اسیدی تولید می کنند که سبب پوسیدگی دندان ها می شود.
ت) اجازه دهید خودش مسواک بزند: گاه لازم است از حس استقلال کودکان در انجام کارها کمک بگیرید، بنابراین کافی است مسواک زدن را به آنها نشان دهید و بگذارید خودشان این کار را انجام دهند.
ث) مسواک نو بخرید: در صورت امکان ماهی یک مسواک نو بخرید، زیرا کودکان به چیزهای تازه علاقه مندند و ترجیحا رنگ های روشن را انتخاب کنید.
ج) کودک را تشویق کنید: هرازگاهی در حضور دوستان و بستگان از مسواک زدنش تعریف کنید. این تحسین شما سبب تقویت رفتار او خواهد شد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید