جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بزرگ شدن بر سر سفره پدر


بزرگ شدن بر سر سفره پدر
بی تردید این اصطلاح را بسیار شنیده اید که اغلب پیرامون افراد مثبت با ویژگی های خوب به کار برده می شود که: «سر سفره خانواده اش بزرگ شده است» و حتما این عبارت هم مانند بسیاری از نکته ها و ظرایف قدیمی، بی حکمت نبوده است. روان شناسان غربی هم این عبارت را تایید می کنند و به خانواده ها توصیه می کنند غذا خوردن در کنار هم را یک مسئله تربیتی جدی تلقی کنند. غذا خوردن خانواده در کنار هم گذشته از آثار مثبت غذایی برای افراد خانواده فواید دیگری هم دارد. تحقیقات نشان داده اند بچه هایی که در کنار خانواده هایشان غذا می خورند: در مدرسه موفق ترند، تمایل کمتری به دخانیات و مواد مخدر دارند، نسبت به سایر بچه ها شرارت کمتری نشان می دهند و کمتر هم دعوا می کنند.
این روزها پدر و مادر شاغل پرشمار است و بچه هایی که مدام از این کلاس به کلاس بعدی می روند و امکان جمع شدن اعضای خانواده برای صرف صبحانه و ناهار و شام نیز به مراتب کمتر می شود شانسی که می تواند با رعایت چند نکته ساده و پیش پا افتاده بیشتر شود بی تردید راهگشا خواهد بود.
خیلی سخت نگیرید! اگرچه غذا خوردن در کنار خانواده سالم ترین و بهترین روش داشتن یک تغذیه سالم است، اما به گمان بیشتر محققان و اساتید دانشگاه یک غذای خانوادگی لزوما به این معنا نیست که همواره پدر و مادر و بچه ها راس یک ساعت معین در تمام روزهای هفته بر سر یک میز و یک سفره کنار هم بنشینند و غذا بخورند. با وجود آن همه تحقیقاتی که نشان می دهد خوردن غذا در برابر تلویزیون می تواند زیان هایی مانند پرخوری را در پی داشته باشد، اما تازه ترین پژوهش ها حاکی از آن است بچه هایی که در خانه و حتی جلوی تلویزیون غذا خورده اند از بچه هایی که در تنهایی غذا خورده اند زندگی سالم تری داشته اند!
▪ احساس غذا خوردن در جمع: اهمیت این موضوع در این نکته مهم است که وقتی خانواده در کنار هم غذا می خورند و زمانی که احساس غذا خوردن در کنار یک جمع به کودک دست می دهد، او بهتر و سالم تر غذا می خورد حتی اگر غذای خورده شده یک غذای آماده و فوری از بیرون باشد، اثر کاملا متفاوتی از خوردن یک غذای خانگی در تنهایی دارد.یک استاد دانشگاه توصیه می کند حتی اگر والدین به ویژه مادرها وقت غذا درست کردن را ندارند و غذای آماده تهیه کرده اند، افزودن کمی سالاد، سبزی خوردن و یا چند افزودنی سالم و سرو آن می تواند همانند یک غذای خانگی آثار مثبتی داشته باشد. به گمان دیوید لودویگ وقتی با هم غذا می خوریم سبب می شود غذا خوردن بیشتر طول بکشد و زمان در کنار هم بودن خانواده هم بیشتر باشد.
▪ در کنار هم حتی یک ناهار مخصوص: اصلا نیاز نیست تا غذای خانوادگی یک وعده کامل و پر از تشریفات مانند ناهار باشد چنان چه وقت ناهار خوردن کنار یکدیگر را ندارید یک برنامه دیگر بریزید. صبحانه ، شام یا حتی وعده های غذایی روز جمعه را برای خانواده کنار بگذارید. آن گاه که در طول هفته نمی توانید وعده های غذایی را کنار خانواده باشید حتما یک روز ویژه در هفته را برای این کار در نظر بگیرید و برای آن نیز برنامه ریزی دیگری نکنید.
▪ شکستن یک عادت، با هم حرف بزنید: خوردن غذا با کودک سبب می شود تا در مشکلات او هم شریک شوید. پس از غذا خوردن یا حتی حین خوردن، با فرزندتان درباره رویدادهای روزانه حرف بزنید. توجه به غذا خوردن سبب می شود او با آرامش بیشتری و بدون شرم درباره مسائلش با شما صحبت کند. پس از تمام شدن غذا بلافاصله از سر سفره یا میز بلند نشوید و بکوشید زمانی را برای حرف زدن اختصاص دهید. خوردن سالاد را بعد از صرف غذا رایج کنید و مهم بدانید. چنان چه به حرف زدن حین غذا خوردن عادت ندارید، زمان خوبی است تا به این وعده غذایی هویت یک جلسه خانوادگی دوست داشتنی و جذاب را بدهید.
▪ فرزندتان را تنها نگذارید: حتی اگر فرزندتان گرسنه نیست و یا تمایلی به غذا خوردن ندارد از او بخواهید تا در کنار شما بنشیند. چنان چه او اصرار دارد که حتما حین تماشای تلویزیون غذا بخورد، برایش وعده غذایی معینی تهیه کنید و بکوشید شما هم در کنار او باشید تا به تدریج عمده توجهش از تلویزیون به طرف شما جلب شود.


نجمه پهلوانیان
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید