چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فرانک لانگلا


فرانک لانگلا
همبازی مایکل شین در فیلم فراست / نلکیسون در نقش ریچارد نیکسون بازی کرده است. او اول ژانویه ۱۹۳۸ در شهر نیوجرسی به دنیا آمد. فرانک لانگلا هم مثل شین بیشتر یک بازیگر تئاتری است. منتقدین او را بازیگری دقیق و ریزبین می‌دانند که با ایفای نقش‌های متفاوت و سخت بر روی صحنه تئاتر، توانایی خود را به منصه نمایش گذاشته است. بازی‌اش در نمایش دراکولا به قدری مورد توجه قرار گرفت که نسخه سینمایی آن هم در سال ۱۹۷۹ ساخته شد. همین فیلم او را در سطح بین‌المللی تبدیل به یک چهره معروف کرد.
در طول این سالها در تعدادی فیلم سینمایی بازی کرده، ولی همیشه ترجیح داده که بر روی عشق و علاقه اول و اصلی زندگی‌اش یعنی تئاتر تمرکز کند. او روی صحنه تئاتر در نقش‌های کمدی، درام و حتی جدی و عبوس بازی کرده است. اکثر نمایشنامه‌های معروف و قدیمی و جدید دنیای تئاتر، او را در یکی از نقش‌های مهم خود داشته است. با این حال، ترجیح می‌دهد نقش کاراکترهای نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر را روی صحنه تئاتر بازی کند.
ووپی گلدبرگ بازیگر معروف سینما همسر دومش بود. آنها در سال ۲۰۰۱ از یکدیگر جدا شدند. یک دوجین جایزه تئاتری دارد، ولی هنوز موفق به دریافت جایزه اسکار نشده است. منتقدین سینمایی عقیده دارند هم او و هم مایکل شین برای نقش‌های خود در «فراست / نیکسون» امسال نامزد دریافت جایزه اسکار خواهند شد. لانگلا اولین جایزه تئاتری خود را در سال ۱۹۶۵ گرفت ‌که اوایل کار هنری‌اش بود. جزو معدود بازیگرانی است که تا به حال دو بار جایزه تونی (اسکار تئاتری) را در سال‌های ۱۹۷۵ و ۲۰۰۲ گرفته است. لانگلا در کنار کریستوفرلی و ریچاردراکسنبرگ، جزو معدود بازیگرانی است که روی صحنه تئاتر و جلوی دوربین سینما در دو نقش دراکولاو شرلوک هلمز بازی کرده است. این بازیگر که نیمه ایتالیایی است، تا به حال سفرهای کاری زیادی به این کشور اروپایی داشته و نمایش‌های زیادی را در آنجا به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی به روی صحنه برده است. دستمزدش از بازی در «پیشتازان فضا» را به کودکان استثنایی هدیه کرد و در حال حاضر در چند دانشگاه معتبر به عنوان استاد هنر (در رشته تئاتر) تدریس می‌کند.
منبع : بازیاب


همچنین مشاهده کنید