سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

مایکل شین


مایکل شین
بازیگر نقش دیوید فراست در درام تاریخی «فراست / نیکسون» انگلیسی‌تبار و متولد ۵ فوریه ۱۹۶۹ منطقه ولز شهر لندن است. او که در یک دهه اخیر با حضور در تعدادی نمایش صحنه‌ای بسیارموفق، منتقدین و تماشاگران حرفه‌ای تئاتری را به تعجب و شگفتی واداشته است، در انگلستان شهرت خیلی زیادی دارد. البته شهرت تئاتری او بیشتر از شهرت سینمایی‌اش است. او که در چند فیلم سینمایی انگلیسی هم بازی داشته، اولین بار با نمایش صحنه‌ای «آمادئوس» در سال ۱۹۹۹ توسط تماشاگران آمریکایی کشف شد.
در این نمایش (که منتقدان هم‌بازی او و هم خود کار را بشدت تحسین کردند)‌ وی در نقش ووفگانگ آمادئوس موتزارت آهنگساز برجسته کلاسیک ایفای نقش کرد. مایکل شین که تنها پسر خانواده خود است و هیچ نسبتی هم با مارتین شین و پسرش چارلی ندارد موجودی خونگرم و مهربان است که در یک شهر بندری و در خانواده‌ای متوسط بزرگ شد. با آن که حرفه اصلی والدینش هیچ ارتباطی با دنیای هنر نداشت (آنها کارمندانی معمولی بودند)‌ ولی بشدت علاقه‌مند حرفه‌ بازیگری بودند و این علاقه را به فرزندان خود هم منتقل کردند. خواهر مایکل هیچ وقت به سراغ بازیگری نرفت و یک زندگی معمولی را در پیش گرفت. اما خود مایکل در نوجوانی شانس حضور در دنیای فوتبال (او یک فوتبالیست حرفه‌ای شدن)‌ را رها کرد تا به بازیگری بپردازد. او قدم جای پای دانیل دی لوئیس و پاتریک استوارت (دو چهره بین‌المللی و مطرح سینمای انگلیس)‌ گذاشت و در مدرسه تئاتری معروف «بریستول اولدویک» ثبت‌نام کرد. این مساله باعث شد که وی نتواند تحصیلات دانشگاهی را ادامه دهد. در دومین سال تحصیلی هنری جایزه معتبر و ویژه لاورنس اولیویه را برای یکی از نمایش‌هایش گرفت. در همین ایام بود که نقش مقابل وشا ردگریو بازیگر افسانه‌ای سینما و تئاتر انگلیس را در فیلم مارتین شرمن به نام وقتی او رقصید بازی کرد.
تحصیلات بازیگری را هم نیمه‌کاره رها کرد تا در اولین نمایش صحنه‌ای خود در مرکز معتبر تئاتری شهر لندن «وست ‌اند» بازی کند. بازی او تحسین فراوان منتقدین و تماشاگران را برانگیخت و مطبوعات درباره‌اش نوشتند که در تاریخ تئاتر لندن کمتر بازیگر جوانی، توانسته این‌‌چنین خوب و عالی بازی کند. از آن زمان به بعد مایکل شین در تعدادی تئاتر پرسروصدا و موفق ظاهر شد که از بین آنها می‌توان به رومئو و ژولیت و هنری پنجم اشاره کرد. فیلم‌های مطرح او «اوتللو»، «وایلد»، «چهارپر»، «زیرزمین» و «خط زمان» هستند.
منبع : بازیاب


همچنین مشاهده کنید