پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تفاهم در خانواده‌


تفاهم در خانواده‌
اگر دو نفر مقصود یکدیگر را بفهمند و مطلب همدیگر را درک کنند، با هم تفاهم دارند. تفاهم درمیان اعضای خانواده، سبب به وجود آمدن آرامش می‌شود. اعضای خانواده با تلاش، صبر، حوصله و علاقه می‌توانند یکدیگر را بهتر بشناسند و به تفاهم برسند.
در نتیجه، دوستی‌ها، صمیمیّت‌ها و همدلی‌ها بیشتر و برخوردها و اختلاف‌ها کم‌تر می‌شود. به یک نمونه توجّه کنید:
خانواده‌ی نیک‌نام، سه بچّه دارند. دو دختر پانزده و هفده ساله و یک پسر سیزده‌ساله. آقای نیک‌نام از خانواده‌ی خود راضی است.
او می‌گوید: من با خانواده‌ام صمیمی هستم، با آنان به راحتی صحبت می‌کنم، با فرزندان خود بازی می‌کنم، با آنان به گردش می‌روم و از همه مهم‌تر، با آنان دوست هستم.‌
من و همسرم در مورد زندگی و رفتار با فرزندانمان ،توافق داریم؛ به همین دلیل احساس خوشحالی و رضایت می‌کنیم.
آقای نیک‌نام و همسرش سعی می‌کنند راه و روش زندگی را به فرزندانشان یاد بدهند. آنان اشتباهات فرزندان را به طور غیرمستقیم تذکّر می‌دهند. اجازه نمی‌دهند، بچّه‌ها از یکدیگر شکایت کنند.
خودشان نیز بداخلاقی نمی‌کنند و از چیزهایی صحبت می‌کنند که برای همه جالب است.
اعضای این خانواده، دور هم جمع می‌شوند، با هم صحبت می‌کنند، مشکلاتشان را بیان و درباره‌ی مسایل مختلف، اظهارنظر می‌کنند.
آقای نیک‌نام و همسرش با رفتارهای مناسب، به فرزندان خود اعتماد به نفس می‌دهند. علاوه بر این فرصتی برای راهنمایی فرزندان به دست می‌آورند.
بسیاری از والدین که درباره‌ی روابط خود با فرزندان فکر نکرده‌اند با ناامیدی می‌گویند: نمی‌دانیم با این بچّه‌ها چه کنیم؟ هر کاری از دستمان برمی‌آمد، انجام دادیم؛ ولی درست نشد. این والدین می‌توانند با مطالعه و مشورت با مشاور خانواده، مشکل را حل کنند.

تهیه و تنظیم: عبدالرضا کریم‌زاده‌
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید