پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

روت و زیبایی


روت و زیبایی
علاوه بر عشق كه میلی باطنی و خواهشی درونی است، گاهی در جامعه افتاق می‌افتد كه جوانان به خاطر زیبایی یا سرمایه دختر با او ازدواج می‌كنند، یعنی تنها عامل ازدواج، زیبایی جنس مخالف با ثروتمند بودن او است. كم نیست چنین ملاحظاتی كه بین بزرگترها حتی پدر و مادرها نیز رواج دارد. البته ممكن است مورد ازدواج علاوه بر عشق واقعی همراه با زیبایی و ثروت نیز باشد ولی این مورد متفاوت است از موردی كه ازدواج تنها بر پایه زیبایی جنس مخالف یا تمكین مالی وی صورت پذیرد.
در كتاب دعائم، ج ۲، صفحه ۱۹۵، از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است كه حضرتشان ازدواج با زن را به خاطر مال و زیبایی اش نهی كرده و فرمودند ازدواج بر پایه مال زن، موجب طغیان وی و ازدواج بر پایه زیبایی زن موجب هلاكت وی می‌شود. پس به دین و معرفت او توجه كنید. هم چنین از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است هر كسی كه با زنی به خاطر مالش ازدواج كند، خداوند او را مضطر بدان حال خواهد كرد. (كافی، ج ۵) در كتاب تهذیب ج ۷ و من لایحضره الفقیه ج ۳، آمده است هر گاه مردی به خاطر زیبایی و مال زنی با او ازدواج كند، بدانها نمی‌رسد (بدانها واگذارده می‌شود) اما اگر مردی به خاطر دین زن با او ازدواج كند خداوند عزوجل زیبایی و مال را بدو روزی می‌دهد.
آنچه از روایات پیش گفته استظهار می‌شود این است كه هر گاه جوانی تنها به زیبایی همسر و یا دارائی او فكر كند، خوشبختی در انتظارش نخواهد بود. شاید یكی از علتهایی كه ما با واقعیتهای تلخ دادگاههای خانواده مواجه هستیم، همین امر باشد كه زن و مرد متمكن كه از زیبایی قابل توجه عرفی برخوردار هستند ولی با ادعای این كه نسبت به یكدیگر تفاهم ندارند، تقاضای طلاق می‌كنند. ما باید در امر ازدواج نیز همانند سایر امور، خداوند خالق و منان را حاضر و ناظر بدانیم و مطابق وعده الهی عمل كنیم كه تمام تواناییها از ثروت و زیبایی در دست اوست، مهم این است كه ما به خواست او ثروتمند شویم و از زندگی مشترك خود با همسرمان احساس لذت و خوشبختی كنیم.
پس صرف زیبایی یا ثروت طرف مقابل نمی‌تواند ملاك و معیار انتخاب همسر در ازدواج باشد و بدترین وضعیت این است كه مرد با زنی به خاطر مال و زیبائیش ازدواج كند در حالی كه خودش وضع مالی مناسب و زیبایی مطلوب نداشته باشد و زن در این امور مقدم بر او باشد، در این صورت خانه زندگی بعد از مدتی كوتاه محیط ملامت و تحقیر مرد می‌شود و او به جای شوهر بودن نوكر می‌شود و این تحقیر و ذلت به سطح جامعه نیز كشانده خواهد شد.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید