جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۰ نکته درباره پنی‌سیلین وی


۱۰ نکته درباره پنی‌سیلین وی
۱) پنی‌سیلین وی یک آنتی‌بیوتیک رایج است. این دارو برای درمان انواع گوناگونی از بیماری‌های عفونی مثل عفونت‌های بافت نرم و تنفسی ناشی از باکتری‌ها مصرف می‌شود. همچنین این دارو می‌تواند از تب روماتیسمی‌ جلوگیری کند.
۲) پنی‌سیلین وی را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد. بهتر است پنی‌سیلین وی طی شبانه‌روز در نوبت‌هایی با فواصل یکسان مصرف شود تا سطح آن در خون ثابت باقی بماند. مثلاً اگر لازم است روزی چهار نوبت پنی‌سیلین وی مصرف کنید، هر شش ساعت (مثلاً ?? ظهر، ? عصر، ?? شب و ? صبح). اگر این زمان‌بندی با برنامه کاری یا خواب شما تداخل دارد، برای تعیین یک برنامه دارویی مناسب‌تر از پزشکتان کمک بخواهید.
۳) مهم است که دارو سر وقت و به طور کامل مصرف شود حتی اگر احساس بهبودی دارید. اگر پیش از اتمام دارو، مصرفش را قطع کنید، علایم‌تان ممکن است مجدداً عود کنند.
۴) اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض اینکه که به یاد آوردید، ان را مصرف کنید البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.
۵) در صورت بروز هر یک از علایم زیر بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید: کبودی یا خون‌ریزی غیر عادی، اسهال شدید یا اسهال خفیف و مداوم، افزایش تب، دل پیچه، بثورات جلدی، سردرد، تهوع و استفراغ، گلودرد یا سوزش زبان، خارش یا ترشح واژن یا پلاک‌های سفید در دهان یا روی زبان. یک پاسخ حساسیتی نادر به پنی‌سیلین وی (V) آنافیلاکسی است که نیاز به توجه و مراقبت فوری پزشکی دارد. از آنجایی که آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می‌کند، در صورت بروز تورم لب‌ها و اطراف چشم‌ها، بثورات جلدی یا تورم‌های پوستی، تب، غش، ضربان قلب تند، یا خس خس سینه یا مشکل در تنفس، مصرف دارو را متوقف کنید و با یک مرکز خدمات اورژانس پزشکی تماس بگیرید.
۶) در هنگام مصرف داروهای دیگر به ویژه داروهای ضدالتهابی استروییدی (مثل ایبوپروفن و آسپیرین)، داروهای ضدانعقاد (رقیق‌کننده‌های خون نظیر وارفارین)، متوترکسات، داروهای نقرس (پروبنسید) و قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن، استفاده از داروی پنی‌سیلین وی ممکن است اثر این قرص‌ها را کاهش دهد.
۷) هنگام مصرف پنی‌سیلین وی توصیه می‌شود حتی در صورت احساس بهبودی دارو را تا آخر مصرف کنید تا عفونت بدنتان درمان شده، از عود بیماری جلوگیری شود.
۸) پس از اتمام دوره مصرف پنی‌سیلین وی حداقل تا یک دوره ماهانه کامل از یک وسیله جلوگیری اضافی نظیر کاندوم یا ژل‌های اسپرم کش نیز استفاده کنید.
۹) برای کمک به جلوگیری از اسهال به دنبال مصرف این دارو، ماست بخورید.
۱۰) پنی‌سیلین وی را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم و حرارت مرطوب نگهداری کنید.

دکتر هومن خلیقی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید