پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

خمیدگی ستون مهره‌ها (اسکولیوز)


وقتی از پهلو نگاه کنیم، ستون‌مهره‌ها زا بالا تا پائین به شکل S قرار دارد و وقتی از پشت یا جلو نگاه کنیم، حالت مستقیم دارد. در اسکولیوز وقتی‌که ستون مهره‌ها از پشت دیده می‌شود به یک یا دو طرف منحرف شده است. وقتی‌که یک خمیدگی در کمر به‌وجود آمد برای اینکه سر بتواند عمودی بماند یک خمیدگی دوم هم در ستون مهره‌ها ایجاد می‌شود.
اسکولیوز، یک نوع بدون علت دارد که بیشتر، دختران را گرفتار می‌کند و هیچ علت شناخته‌شده‌ای ندارد. این نوع اسکولیوز در جریان بلوغ به‌وجود می‌آید و بعد از دوران رشد، بدتر نمی‌شود. دیگر انواع اسکولیوز می‌توانند در هر سنی به‌وجود بیایند و می‌توانند در اثر آسیب دیدن به مهره‌ها در اثر عفونت، تومور، ضربه یا درمان با اشعه؛ رشد غیرطبیعی مهره‌ها یا دنده‌ها، و یا ضعف در ماهیچه‌های بدن به‌وجود بیایند. اسکولیوز می‌تواند در نتیجه کوتاه و بلند بودن پای کودک نیز به‌وجود بیاید که بر خلاف انواع دیگر بیماری، این نوع آن موجب خمیدگی واقع ستون مهره‌ها نمی‌شود. زیرا وقتی کودک می‌خوابد، ستون مهره‌ها صاف می‌شود.
علائم و نشانه‌ها
در موارد شدید اسکولیوز می‌توان خمیدگی ستون‌مهره‌ها را وقتی کودک می‌ایستد به‌راحتی مشاهده کرد. حتی خمیدگی خفیف نیز وقتی کودک می‌ایستد و لگنش را به‌طور متمایل می‌کند به‌راحتی قابل مشاهده است. وقتی کودک با زانوهای صاف از کمر خم می‌شود، وجود اسکولیوز موجب چرخش سینه و برجستگی باسن می‌شود و در نتیجه مقادیر نسبتاً کم خمیدگی غیرطبیعی نیز مشخص می‌گردد.
مراقبت خانگی
هرگونه انحراف ستون‌مهره‌ها به یک طرف غیرطبیعی است. از آنجا که اسکولیوز می‌تواند ظرف چند ماه تشدید شود، به محض مشاهده هرگونه حالت غیرطبیعی باید پزشک کودک را مورد معاینه قرار دهد و بعداً نیز این معاینات مرتباً تکرار شوند.
درمان پزشکی
بعد از اثبات وجود این حالت پزشک معمولاً شما را نزد ارتوپد که در درمان این حالت مهارت دارد، خواهد فرستاد. ممکن است برای تشخیص رادیوگرافی ستون مهره‌ها نیز انجام گیرد.
اسکولیوز با علت ناشناخته گاهی خودبه‌خود خوب می‌شود. ولی با این حال باید چندین بار در سال بررسی شود. تصحیح اسکولیوز با علت ناشناخته، ممکن است، به‌وسیله کمربند یا جراحی نخاع انجام گیرد. کوتاه و بلند بودن پاها با گذاشتن کفی در کفش کودک یا با جراحی تصحیح می‌شود. ورزش و فیزیوتراپی در درمان هیچ‌یک از انواع اسکولیوز مفید نیستند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید