شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲۰ راه ساده برای افزایش ضریب هوش در کودکان


۲۰ راه ساده برای افزایش ضریب هوش در کودکان
بدون مقدمه سراغ راهكارهایی می رویم كه در افزایش ضریب هوش كودكان نقش دارد.
در زمان حاملگی:۱- هورمون های تیروئیدتان را كنترل كنید: كم كاری تیروئید در خانم های باردار سبب كاهش معنی داری در هوش كودكان می شود.۲- ویتامین هایی را كه پزشك در زمان حاملگی برای شما تجویز می كند مصرف كنید.۳- با جنین حرف بزنید و او را صدا كنید.۴- از خوردن قهوه، الكل و داروها اجتناب كنید.
▪ شش ماهه اول پس از تولد:۵- فرزندتان را با شیر مادر تغذیه كنید.۶- از افسردگی مادر بعد از زایمان جلوگیری كنید. كودكان مادران افسرده در تست های تكلم ضعف نشان می دهند.۷- به موسیقی گوش دهید:بسیاری از كارشناسان در مورد مزایای موسیقی كلاسیك بر افزایش بهره هوشی كودكان اتفاق نظر دارند.۸- كودكتان را ماساژ بدهید.
▪ ۶ تا ۱۲ ماهگی: ۹- با كودكتان به طور مستقیم حرف بزنید.۱۰- لغات را با اشیا ارتباط دهید.۱۱- اجازه آزادی حركت به كودكتان بدهید.۱۲- كودكان از آموزش اجباری خوششان نمی آید.
یك تا دو سالگی: ۱۳- در حضور او مطالعه كنید.۱۴- برای كودكتان كتاب بخوانید:خواندن كتاب علاوه بر یاد دادن صدای كلمات به كودكان به آنها لذت كتاب خواندن را نیز می آموزد.۱۵- هرگز به كودكتان نگویید كه تو چیزی نمی‌فهمی: اگر كودك آن را باور كند این حرف تحقق می یابد.۱۶- وقتی كودك نوپای شما اشاره به چیزی می‌كند و نامش را می پرسد در جوابش به او اطلاعات اضافی نیز بدهید:مثلاً آن یك توپ است، یك توپ آبی با خط های قرمز.۱۷- وقتی با كودكتان بازی یا صحبت می كنید صداهای اضافی نظیر رادیو و تلویزیون را خاموش كنید و نور را در حد متوسط نگه دارید. محرك های اضافی و آشفتگی ها تمركز كودك را به هم می زند.۱۸- شركت در بازی های دسته جمعی مهارت های هوش اجتماعی كودك را كه در صحبت كردن و برقراری ارتباط مهم است افزایش می دهد.۱۹- به كودكتان میان وعده های غذایی سالم و مقوی بدهید.۲۰- به كودكتان اجازه ابراز وجود بدهید: این كار سبب افزایش اعتماد به نفس در كودكان می شود.

دكتر كیومرث كاظمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید