جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مبلمان؛ زیبایی، راحتی، رنگ و سپس ایمن بودن!


مبلمان؛ زیبایی، راحتی، رنگ و سپس ایمن بودن!
کوچک شدن محل سکونت امری ناگزیر است و آن نیز در پی تراکم بافت شهری رخ می دهد اما این موضوع همواره به منزله کاهش نیازهای فضایی وفعالیتی نیست. با چیدمان مناسب حتی می توان در یک خانه کوچک، آرامش و رفاه را به ارمغان آورد. به راستی شما هنگام خرید اثاثیه منزل ومبلمان، چه نکاتی را مدنظر قرار می دهید؟ زیبایی، کاربرد، رنگ و یا قیمت آن؟ در هر صورت بهتر است ایمن بودن را هم به فهرست معیارهایتان اضافه کنید چون ممکن است اشیای زیبایی که در اتاق ها و راهروها و سقف خود قرار می دهید و یا نصب می کنید به هنگام سوانح طبیعی از جمله زلزله بسیار حادثه ساز باشند.
برخی از مبلمان ها فی نفسه خطرناکند آنها رانخرید. زیر تلویزیون ها، کمدها و دکورهای شیشه ای سال هاست در فروشگاه های معتبر فروخته نمی شوند، با این حال در کشور ما بسیاری از مردم هنوز شیفته چنین وسایلی هستند. به واقع سطوح صیقلی شیشه، خم و رنگ آن عده ای را می فریبد اما در صورت بروز زمین لرزه و در پی تکان های شدید ساختمان، قطعات شیشه ای به سهولت از بدنه جدا می شوند یا در درون قاب خود خرد می شوند و بسیار خطر سازند. (مبلمان و اثاثیه درون ساخت، در حال حاضر در اولویت چیدمان درونی خانه هاست). میزها و پایه های (stand ) سنگی و چدنی نخرید. این نوع محصولات با آنکه گران قیمت هستند، در شرایط زلزله مانند چکش به این طرف و آن طرف پرتاب می شوند و همه چیز را خراب می کنند. چنان چه در جایی مجبور به استفاده از شیشه هستید یا نمی توانید از نیاز خود چشم بپوشید، از فروشنده بخواهید برایتان به صورت اختصاصی از ورق های آکریلیک استفاده کند. این ورق ها در ایران به پلکسی گلاس معروف اند و به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می شوند. با این تفاوت که آکریلیک از شیشه گران تر است و در اثر دستمال کشی خش برمی دارد. به هر روی گاهی لازم است بین شیک و ایمن بودن یکی از برگزینید!
از خرید کتابخانه ها و قفسه های بلند و نیز از دکورهایی که عمده وزنشان در قسمت بالایی است خودداری کنید. سازه های بلند به خاطر لنگرشان در پی یک ضربه و یا حرکت ساده می افتند و چه بسا جان فرد را (به ویژه هنگام خواب) تهدید کنند. بیشتر زلزله ها نزدیک به سحر رخ داده اند. به طور کلی یک مبلمان خوب باید خودایستا باشد و توزیع وزن آن به طرف پایین باشد نه بالا.
مبلمان و دکورهای با لبه تیز و برنده نخرید. سازه های فلزی که به عنوان کتابخانه های فلزی ارزان قیمت فروخته می شوند لبه های تیزی دارند که خطرناک است. همچنین برخی میزها و بوفه ها که در آنها از ورق های شیشه و فلز بدون پوشش و قاب استفاده می شود، می تواند جان افراد را به خطر اندازد.
● مبلمان هر چه سبک تر بهتر!
از خرید مبلمان هایی که در آنها به میزان زیادی از فلزهای سنگین استفاده شده است بپرهیزید. سازه های فولادی خطرناکند و در شرایط زلزله یا بازی و شیطنت کودکان، خطرناک تر هم می شوند. همواره بهتر است از مواد سبک تری مانند آلومینیوم یا چوب استفاده شود تا از سازه های آهنی و فولادی. دقت کنید آنچه که در بازار می بینید بیشتر سازه های فولادی است که با رنگ یا آبکاری پوشش داده شده است. از خرید کمدها، تابلوها، گلدان ها و یا اجزای سنگینی که به دیوار و سقف نصب می شوند خودداری کنید پیچ و رولپلاک این دسته اشیا به مرور زمان سست می شوند زیرا اندود و جنس دیوار به مرور زمان ضعیف تر می شود. و در پی اندک تکان جدا شده و سقوط می کنند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید