جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

طلا و نقره هم نیازمند مراقبتند


طلا و نقره هم نیازمند مراقبتند
اگر طلا دوست هستید و یا نقره پسندید، بهتر است نکاتی هم پیرامون این علاقه تان بدانید. این دو فلز گرانبها (به ویژه طلا) نیازمند مراقبت هستند. جواهرات و نگین ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
۱) هنگام حمام گرفتن و یا شستشوی دست ها، جواهرات خود را درآورید، چون صابون و شامپو سبب ایجاد لایه های نازک بر روی آنها می شود.
۲) با جواهرات آشپزی نکنید زیرا گرمای شدید و روغن سبب صدمه زدن به نگین جواهراتتان می شود.
۳) در صورت استفاده از عطر و اسپری و هرگونه افشانه ای، این کار را قبل از استفاده از جواهرات انجام دهید.
۴) طلا و نقره را فقط با یک پارچه ویژه پرداخت و یا با پارچه نمدی پاک کنید، چرا که حوله و پارچه به خاطر آن که گرد و غبار را در خود دارند، باعث خراش برداشتن جواهرات می شوند.
۵) به شنا می روید حتما جواهرات را در آورید کلر سبب تغییر رنگ و یا شل شدن نگین ها می شود.
۶) نگهداری نقره در یک کیسه دربسته کدر شدن آن را به تاخیر می اندازد، اما هیچ گاه مروارید را درون کیسه پلاستیکی قرار ندهید.
۷) بهترین روش پاک کردن جواهرات استفاده از آب و صابون کم به همراه یک مسواک نرم است.
۸) اگر انگشتری نقره شما به هر دلیلی مثلا مجاورت با مایع سفید کننده (وایتکس) سیاه شد، ناراحت نشوید، کافی است آن را مدتی درون آب نمک غلیظ بیندازید و آنگاه چند دقیقه ای آن را روی فرش پرزدار محکم بکشید می بینید که مانند اولش سفید می شود.
۹) در صورتی که گردنبند شما کدر شده است،آن را مدتی در آبلیمو بگذارید و سپس با آب گرم بشویید و آنگاه با یک تکه پارچه جلا بدهید.
۱۰) بامقداری آبلیمو و کمی مایع ظرفشویی طلاهای خود را جلا دهید.
۱۱) و آخرین راه: طلاها را در الکل ۹۰ درجه بگذارید و مدت ۲ تا ۳ ساعت رها کنید و آنگاه با پارچه پشمی آن را خشک و براق کنید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید