جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آشنایی با رهنمودهای دسترسی به محتوای وب


آشنایی با رهنمودهای دسترسی به محتوای وب
کنسرسیوم شبکه تارگشتر جهانی (W۳C) استاندارد جدیدی را معرفی کرده‌ است که هدف آن ساده‌تر ساختن دسترسی افراد سالمند و معلول به صفحات وب است
نسخه دوم رهنمودهای دسترسی به محتوای وب (Web Content Accessibility Guidelines/WCAG) برای متن، تصویر، صدا و ویدئو منتشر شده‌است و هدف آن کمک به افراد مسن و یا دارای معلولیت‌های دیداری، شنیداری، فیزیکی، ادراکی و عصبی است.
این رهنمود همچنین قابلیت تطابق با نرم‌افزارهای تحت وب را نیز دارد و نسبت به رهنمودهای قبلی، به برنامه‌نویسان آزادی عمل بیشتری می‌دهد.
WCAG۲.۰ روش‌های ساخت محتوا‌های زیر را تبیین می‌کند:
▪ محتواهای‌ قابل درک : شامل توضیحات واضح برای عکس‌ها، توضیحات صوتی برای مطالب و طراحی صفحات برای آسان ساختن تماشای آن‌ها است.
▪ محتواهای کاربردی: این بخش از راهبرد صفحات وب را قابل کنترل با صفحه‌کلید می‌سازد و حرکت به صفحات را آسان‌تر می‌سازد.
▪ محتوا‌های قابل فهم: متن‌های سایت را خوانا‌تر می‌سازد.
▪ محتواها با قابلیت بزرگ‌نمایی: این بخش از قابلیت تطابق صفحات وب با نمایشگرها و بزرگ‌نماهای صفحه اطمینان حاصل می‌کند.
گرگ وندرهایدن، قائم مقام کارگروه WCAG می‌گوید: "WCAG۲.۰ به افراد معلول این اطمینان را می‌دهد که مطالب وب برای آن‌ها قابل دسترس خواهد بود و این امر با فن‌آوری‌های آینده نیز همخوانی خواهد داشت."
وی می‌افزاید که مهم‌ترین مطلب در اینجا این است که این نسخه جدید از رهنمودها به طور جهانی و فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.
انتشار این نسخه از WCAG تنها کمی بعد از آن انجام شد که موسسه استاندارد بریتانیا(BSI) پیشنویس استاندارد آسان‌سازی محتوای وب را تهیه و منتشر کرده‌بود.
استاندارد ۸۸۷۸-BS بر دست داشتن معلولان و سالمندان در ساخت صفحات وب و تشکیل کمیته‌ای برای تحقق این هدف تأکید می‌کند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید