جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نقش مؤثر مالخران در چرخه سرقت


نقش مؤثر مالخران در چرخه سرقت
کارشناسان علوم اجتماعی در بررسی پدیده های مختلف که در هر جامعه رخ می دهد- چه از بعد منفی و چه مثبت- با بررسی دقیق علل و عوامل آن در تمامی موارد به این نکته اساسی دست یافته اند که بروز و تداوم هر پدیده، علاوه بر عامل اصلی و مولد آن به چند عامل فرعی دیگر نیز بستگی دارد که حیات پدیده را به صورت مستمر تضمین می کند. در بعد منفی برای از بین بردن یا حداقل، کاهش آثار منفی یک پدیده ضرورت از بین بردن عوامل فرعی و حاشیه ای دارای اهمیت بسیار زیادی است که باید به آن توجه کافی مبذول داشت. با این مقدمه می توان به یکی از چالشهای پیش روی پلیس آگاهی در راستای ایجاد و تداوم امنیت در جامعه پرداخت.مبارزه با سرقت در کنار برخورد با جرایم جنایی، خشن و رایانه ای یکی از مهمترین دغدغه ها و اهداف پلیس آگاهی است. سرقت در هر سطح آن و با هر شیوه یکی از آزاردهنده ترین موضوعات برای شهروندان است که همواره شکایات فراوانی از این دست در مراکز پلیس آگاهی وجود دارد.
خدمتگزاران پلیس آگاهی در این راستا با انجام اقدامات گسترده و برنامه ریزی دقیق به موفقیتهای فراوانی دست یافته اند و کاهش آمار سرقت موید این نکته است اما هنوز تا رسیدن به هدف نهایی چند گام فاصله وجود دارد که یکی از اساسی ترین آنها مشکل خریداران اموال مسروقه و یا به اصطلاح عموم «مالخران» است که نقش آنها در توزیع اموال مسروقه و ادامه چرخه سرقت اگر بیشتر از خود سارقان نباشد، بدون شک کمتر هم نیست!
سارقان با شناسایی این افراد تکیه گاه مطمئنی برای ادامه اعمال مجرمانه خود پیدا می کنند و با داشتن این اطمینان خاطر که نتیجه سرقت آنها سرانجام با مبلغی به فروش خواهد رفت، همواره در ذهن خود بهانه ای برای انجام جرم دارند. از سوی دیگرمالخران نیز که از روی ناچاری سارق، اموال مسروقه را معمولا به قیمت نازل می خرند با فروش آنها به افرادی که اغلب به دنبال خرید اجناس دسته دوم و ارزان هستند به فعالیت خود ادامه می دهند، به همین دلیل این چرخه تأسف بار ادامه می یابد و با وجود تلاش گسترده کارآگاهان پلیس در شناسایی و دستگیری سارقان، باز هم سارقان حرفه ای و سابقه دار در همزیستی مسالمت آمیز خود با مالخران به فعالیت ادامه می دهند.
برای ریشه کن کردن این پدیده شوم بدون شک نقش مردم و البته صنوف مختلف بسیار پررنگ است. شهروندانی که با نخریدن اجناس مشکوک که احتمال سرقتی بودن آنها زیاد است با علم به این نکته که تداوم فعالیت مالخران و سارقان سرانجام گریبان آنها را هم خواهد گرفت قطعا خود در مبارزه پیشقدم خواهند شد. در عین حال نقش صنوف هم قابل توجه است. بی تفاوت نبودن در برابر فروش و عرضه اجناس سرقتی از هر صنف و برخورد منطقی و همکاری با پلیس باعث پیشرفت در این مبارزه می شود. با توقف خرید از مالخران بازار آنها به سردی خواهد گرایید و سارقان نیز که پشتوانه فروش اموال سرقتی را از دست بدهند نمی توانند به سرقت کالاها اقدام کنند.
پلیس آگاهی به تمام افرادی که در خرید اجناس از سارقان و فروش آنها دست دارند به شدت هشدار می دهد که از این پس به هیچ عنوان نمی توانند به ادامه فعالیت خود مطمئن باشند زیرا برخورد قاطعانه با این «همدستان پنهان چرخه سرقت» در دستور کار پلیس آگاهی قرار دارد و البته از شهروندان عزیز و شریف انتظار می رود به صورت موازی با نخریدن اموال مشکوک و مسروقه از مالخران در این راه همانند همیشه کمک حال پلیس باشند و در صورت اطلاع یا مشاهده اینگونه اعمال مجرمانه مراتب را فوری به پلیس اطلاع دهند.

سرهنگ عبدالله قاسمی
رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی کشور
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید