پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲ دی: در شهر چه گذشت؟!


۲ دی: در شهر چه گذشت؟!
جای پارک معضلی است که به همراه ترافیک، رانندگان را دچار دردسر می‌کند.
با وجود اینکه طبق دستورالعمل در همه ساختمان‌های تازه‌ساز باید فضای مناسبی برای پارکینگ درنظرگرفته شود اما هنوز هم تعدادی از ساختمان‌های قدیمی وجود دارند که در آنها به طراحی ظرفیت لازم برای پارکینگ توجه نشده است.
حتی در برخی از ساختمان‌های تجاری که در آنها چند طبقه فروشگاه هم وجود دارد، فضایی برای پارک خودرو‌های مشتریان درنظر گرفته نشده است و این در حالی است که جای پارک در خیابان‌های مجاور هم تحت انحصار تاکسی‌ها یا تابلو‌های توقف مطلقا ممنوع قرار دارد.
از سوی دیگر از آنجایی که در حوالی برخی از این ساختمان‌ها، پارکینگ طبقاتی یا عمومی وجود ندارد، معلوم نیست که رانندگان باید خودرو‌های خود را در چه محلی پارک کنند که هم قانون را رعایت کرده باشند و هم لازم نباشدبرای رسیدن به ساختمان تجاری مورد نظر چند بارسوار تاکسی شوند.
● تحت نظر اورژانس
بیماری، جراحت یا دست و پا شکستگی همیشه ناخوشایند است و در صورتی که نیاز به انتقال بیمار به اورژانس باشد این ناخوشایندی دوچندان می‌شود. تماس‌های مردمی با ستون در شهر چه خبر حاکی از آن است که در برخی از بیمارستان‌ها هزینه یک تزریق سرم و آمپول به ۳۰ هزار تومان هم می‌رسد.
به گفته شهروندان در برخی از بیمارستان‌ها هزینه قرار گرفتن بیمار تحت نظر اورژانس، ویزیت پزشک، تزریقات و دارو ها به طور جداگانه دریافت می‌شود. به عنوان مثال برای یک ساعت تحت نظر اورژانس بودن مبلغی در حدود ۱۰ هزار تومان دریافت می‌‌شود و این در حالی است که برای پزشکی که بیمار را ویزیت می‌کند نیز هزینه دیگری مطالبه می‌شود.
به بیان بهتر مبلغ تحت نظر اورژانس بودن تنها بابت تختی دریافت می‌شود که بیمار روی آن دراز کشیده است و هر یک از خدمات دیگر قیمت جداگانه خود را دارد. البته در صورتی که بیمار بیمه باشد این هزینه‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.
● فقط دودکش اچ
زمستان‌ها بخش بزرگی از صفحه حوادث روزنامه‌ها به اخبار مربوط به خفگی ناشی از استشمام گاز‌های سمی اختصاص می‌یابد. اما دیدن صحنه‌هایی همچون آنچه که در تصویر مشاهده می‌کنید، نشان می‌دهد که این اخبار همچنان ادامه خواهد داشت.
این در حالی است که مهم‌ترین بحث کارشناسان آتش نشانی، لزوم استفاده از دودکش اچ است که نقش مهمی در جلوگیری از بازگشت گاز‌های سمی به داخل منزل دارد. اما معلوم نیست شهروندان به چه دلیل، توصیه‌ها را جدی نگرفته و همچنان از لوله‌های بدون دودکش اچ استفاده می‌کنند.
دودکش‌های اچ با شکل خاص خود باعث می‌شود گاز‌های سمی همراه با هوای بیرون وارد فضای داخل خانه نشود. هر کدام از این دودکش‌ها با قیمت‌ بسیار پایین در مغازه مصالح ساختمانی موجود است.
نصب آن نیز شاید کمتر از یک دقیقه به طول انجامد. بنابراین هیچ دلیلی برای اهمال‌کاری و به خطر انداختن جان خود و دیگران وجود ندارد.
● بوق اضافه ممنوع
شاید بی مناسبت نباشد که اختراع بوق خودرو را با اختراع دینامیت شبیه بدانیم؛چرا که هر دو اختراع ابتدا برای مصارف مثبت ابداع شد و سازنده هدفی جز پیشرفت علم نداشت. اما بوق نیز همانند دینامیت با مصارف مخرب موجبات تخریب و آزار دیگران را فراهم آورد.
برای نمونه جدای از تمامی بوق‌های ناهنجاری که برخی راننده‌ها روی خودرو نصب می‌کنند و به اصطلاح روی اعصاب شهروندان راه می‌روند، برخی بوق‌ها نیز در مراسم عروسی خواب و آرامش را از مردم سلب می‌کنند.
بدین معنی که در ساعات شب و در زمان استراحت شهروندان برگزار کننده‌های مراسم عروسی و خویشاوندان آنها طی رسمی نه چندان صحیح،‌ شروع به بوق زدن می‌کنند. فارغ از اینکه آیا شنونده‌ها نیز به این کار راضی هستند یا خیر.
به طور حتم بسیاری از شهروندانی که هر شب صدای بوق ممتد و ریتمیک خودرو‌ها آنها را از خواب بیدار می‌کند به هیچ وجه از این حرکت دل خوشی ندارند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید