چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۱ دی: در شهر چه گذشت؟!


۱ دی: در شهر چه گذشت؟!
طرفداران بستنی به خوبی واقفند که حتی در روز‌های سرد و برفی زمستان هم می‌توانند لذت خوردن بستنی را آن هم از نوع زمستانی‌اش تجربه کنند.
البته تنها نام این محصول بستنی است و هیچ شباهتی به بستنی‌های معمولی ندارد اما به هر ترتیب ویژه زمستان تولید شده است. بستنی زمستانی هم مانند دیگر هله‌هوله ها طرفداران زیادی دارد و این در حالی است که طرفداران آن امسال با افزایش حیرت‌انگیز قیمت این محصول مواجه شده‌اند.
در حالی که تا همین چندی پیش قیمت بستنی زمستانی ۵۰ تومان بود و بعد‌ها قیمت آن به ۱۰۰ تومان رسید، اکنون شاهد قیمت ۱۵۰ تومانی چاپ شده روی بسته‌های آن هستیم. البته احتمالا توجیه تولید کنندگان برای افزایش قیمت، بالاتر رفتن قیمت مواد اولیه است.
اما با توجه به اندازه کوچک این بستنی‌ها، افزایش قیمت ۵۰ درصدی آن برای مشتریان منطقی به نظر نمی‌رسد.
● کارایی واقعی کیسه‌های شن
در حالی که تا قبل از شروع بارش‌ها، برخی از شهروندان از کیسه‌های شن در نظرگرفته شده از سوی شهرداری به هر نحو ممکن استفاده غیر مفید می‌کردند، سرانجام بارش برف آنها را با فواید و عملکرد واقعی این کیسه‌ها آشنا کرد.
این کیسه‌ها حاوی مخلوط شن و نمک هستند که از یخ‌زدگی خیابان‌ها و معابر جلوگیری می‌کنند و شهرداری به تفکیک رنگ، آنها را ویژه استفاده شهروندان یا کارگران شهرداری طراحی کرده است. گزارش های مردمی حاکی از آن است که اقدام به موقع شهرداری در جهت جلوگیری از یخ‌زدگی خیابان‌ها در اغلب نقاط شهر کاملا محسوس بوده و این امر تا حدود زیادی از وقوع تصادفات رانندگی جلوگیری کرده است.
از سوی دیگر، برخی از شهروندان با استفاده از کیسه‌های شن ویژه، سطح پیاده‌رو‌ها را نیز از یخ‌زدگی در امان نگاه داشتند. در صورت ادامه این روند می توان امیدوار بود که در روز های برفی سال جاری شاهد کاهش آمار دست و پا شکستگی و تصادف رانندگی بر اثر لیز خوردن روی برف و یخ باشیم.
● پله پله تا بیمارستان
گاهی اوقات ورودی برخی بیمارستان‌های شهر به جای فرش قرمز، فرش صیقل خورده‌ای از یخ و برف دارد که در همان بدو ورود، جای ملاقاتی و بیمار را حسابی عوض بدل می‌کند.
بدین معنی که ملاقاتی‌های بیمار روی پله مرمرین لیز خورده و به جای بالین مریض، پله پله راهی تخت بیمارستان می‌شوند. این معضل مختص بیمارستان‌ها نبوده و بسیاری از ورودی‌های سازمان‌ها و اداره‌های گوناگون نیز برای بیمارستان‌ها، به اصطلاح مشتری جور می‌کنند.
این در حالی است که بیمارستان‌ها و سازمان‌های دارای مدیریت برتر، از همان روز‌های نخستین سرد شدن هوا، با پهن کردن فرش یا چکش‌کاری پله‌های سنگی و صیقلی، موجبات امنیت رهگذران را فراهم می‌کنند.
به طور حتم در حالی که شهرداری به وسعت پیاده‌رو‌های یک شهر مشغول چکش‌کاری و تعویض سنگفرش‌های صیقلی است، برطرف کردن مشکل چند پله و یک ورودی ساختمان، برای مدیران و خدمه آنها نباید کار طاقت‌فرسایی باشد.
● «یه‌دونه‌ای‌ها» در صف بنزین
به طور معمول نانوایی‌ها دو صف موسوم به چندتایی و به اصطلاح «یه‌دونه‌ای» دارند که مطابق آن، شهروندانی که فقط یک قرص نان می‌‌خواهند در صف دوم قرار می‌گیرند تا زیاد معطل نشوند.
گویا این اواخر این صف در جایگاه‌های بنزین نیز تشکیل می‌شود. منتهی از آنجا که توزیع « یه‌دونه‌ای» بنزین امکان‌پذیر نیست، راننده‌هایی که از آن سر جایگاه‌ سوختگیری می‌کنند با داشتن آشنا و بدون طی کردن صف، تمام مخزن بنزین خودرو را پر می‌کنند.
برای این دسته از راننده‌ها، صرف داشتن یک آشنای بی‌انصاف، در جایگاه‌ بنزین کافی است تا مسیر صف طولانی را دور زده و به راحتی در عرض چند دقیقه و در برابر چشمان بهت‌زده و خشمگین باقی راننده‌ها، با مخزنی پر و پیمان راهی مقصد شوند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید