سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

داروهای استخوان و سرطان سینه


داروهای استخوان و سرطان سینه
داروهایی که برای درمان بیماری های استخوان مانند پوکی استخوان و محکم کردن آنها تجویز می کنند، احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهد، زنانی که در میانسالی داروهای مربوط به بیماری های استخوانی مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.دانشمندان دلیل آن را تغییرات هورمونی ناشی از مصرف این داروها بویژه داروهایی که برای درمان پوکی استخوان تجویز می شوند، می دانند.
عملکرد این داروها برخلاف عمل هورمون استروژن در بدن است. هورمون استروژن، احتمال رشد سلول های سرطانی را که افزایش می دهد، در صورتی که ترکیبات موجود در این داروها، برعکس عمل می کنند.برخی از پزشکان تجویز داروهایی را که ترکیبات مشابه دارند، در دوران شیمی درمانی برای بیمارانی که تحت عمل جراحی سینه قرار گرفته اند، مفید می دانند.
این داروها در تسریع بهبود بیماری افرادی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار گرفته اند، مؤثر است. افزایش احتمال تشکیل لخته خون، گر گرفتگی، تپش قلب و خشکی پوست از جمله عوارض مصرف این گونه داروهاست که می توان آنها را با استفاده از رژیم غذایی مناسب یا تجویز برخی داروهای مکمل کاهش داد.

دنیا پرتو
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید