سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

خطر پنهان در خانه


خطر پنهان در خانه
خانه محل آرامش و آسایش است اما بی‌توجهی به نکات ایمنی می‌تواند موجب آسیب و حادثه و حتی مرگ اعضای خانواده، به ویژه کودکان شود. این هفته در صفحه «خانه سالم» می‌خواهیم ۵ خطری را که به چشم نمی‌آیند اما بی‌توجهی به آنها ممکن است موجب به وجود آمدن حادثه شود، با هم بررسی کنیم...
حوادث خانگی در ایران یکی از مشکلات روزمره‌ای است که خانواده‌ها با آن مواجهند ولی متاسفانه کمتر آماری از آنها توسط دستگاه‌های ذیربط منتشر می‌شود. به لحاظ اهمیت موضوع سعی کردیم از میان سایر کشورها آمارهایی را ارایه کنیم تا توجه خوانندگان به موضوع جلب شود.
قطعات ریز آهن‌ربا: وجود قطعات ریز آهن‌ربا در اسباب‌بازی‌ها و لوازم و تجهیزات ممکن است در کودکان ایجاد حادثه کند. اگر چند قطعه آهن‌ربا بلعیده شود یا یک قطعه آهن‌ربا و یک قطعه فلزی بلعیده شود این اجزا ممکن است در دیواره روده ای همدیگر را جذب کنند و انسداد ایجاد کنند. تشخیص این مشکل هم آسان نیست. والدین یا پزشک ممکن است تصور کنند قطعه بلعیده شده بدون مشکل خاصی دفع خواهد شد، اما آهن‌ربا می‌تواند داخل بدن جذب شود و موجب پیچش و انسداد روده‌ها، زخم، عفونت و حتی مرگ شود. قطعات کوچک آهن‌ربا را جمع کنید و آنها را دو از دسترس بچه‌های زیر شش سال قرار دهید.
▪ در آمریکا در سال ۲۰۰۵ آهن‌رباهای ریز موجب یک مورد مرگ و ۸۶ مورد جراحت شده‌اند
ـ محصولات سمی‌و خطرناک: درباره محصولاتی که غیرمجاز، سمی‌و خطرناک اعلام می‌شوند هشیار باشید. اخبار مربوط به ایمنی و سلامت محصولات را پی‌گیری کنید. این محصولات را خریداری نکنید و درصورت وجود این محصولات در خانه، آنها را دور بیندازید و در خانه نگهداری نکنید.
▪ هر سال ۴۰۰ محصول غیرمجاز، در آمریکا سمی ‌و خطرناک اعلام می‌شوند
ـ پنجره‌ها: پیچیده شدن بند و نوار پرده و کرکره پنجره‌ها دور گردن کودکان ممکن است موجب خفگی آنها شود. والدین باید بند یا نوار پرده را جمع کنند و مراقب باشند در دسترس بچه‌ها قرار نگیرد. تختخواب بچه‌ها را کنار پنجره قرار ندهند. به علاوه پنجره‌ها خطر سقوط و افتادن از ارتفاع هم دارند. برای پیشگیری از خطر سقوط برای پنجره‏ها حفاظ نصب کنید.
▪ در آمریکا به‌طور متوسط سالانه ۱۲ مورد مرگ در اثر خفگی با بند و نوار پنجره و ۹ مورد مرگ و ۳۷۰۰ مورد حادثه منجر به جراحت ناشی از افتادن و سقوط اتفاق می‌افتد
ـ افتادن از مبلمان و لوازم خانه: بچه‌ها ممکن است از برخی لوازم سنگین مانند مبلمان، تلویزیون و کشو و کمد بالا بروند و عدم تعادل این لوازم موجب زمین افتادن آنها و ایجاد حادثه شود. برای پیشگیری از این خطر لازم است لوازم را محکم کرده و ثبات و تعادل لازم را در آنها ایجاد کرد.
▪ به‌طور متوسط ۲۲ مورد مرگ در سال و ۳۰۰۰ مورد حادثه و جراحت به دلیل افتادن از مبلمان و لوازم خانه در کشور آمریکا گزارش شده است
ـ استخر: محل تخلیه و مکش آب استخرهای خانگی ممکن است موجب ایجاد حادثه شود. بدن ممکن است به آن بچسبد و موها در آن گیر کند. در صورت وجود استخر در خانه از سیستم مکش مجهز به سیستم خودکار ایمنی که در صورت مسدود شدن از کار ایستاده و چرخش آب را متوقف می‌کند، استفاده کنید. هر چند وقت یک بار آن را بررسی کرده و از وجود درپوش و پوشش ایمنی روی آن مطمئن شوید.
▪ از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ دو مورد مرگ و ۱۵ مورد جراحت به همین علت در ایالات متحده گزارش شده است.

فرزانه فولادبند
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید