سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

برای لوسترمان چه لامپی بخریم؟


برای لوسترمان چه لامپی بخریم؟
از آنجایی که رشته نازک درون لامپ‌های رشته‌ای - به‌خصوص در انواع کم‌نورتر آن- به سادگی گسیخته می‌شود لامپ‌های التهابی ضدلرزش، انتخاب مناسبی برای مکان‌هایی هستند که چراغ یا لوستر در اثر سر و صدای محیط یا حتی راه رفتن ساکنان طبقات فوقانی، مدام در حال لرزش است. این لرزش ممکن است به نظر خفیف باشد اما عمر لامپ را کوتاه می‌کند...
برخی خانواده‎ها در خانه یا آپارتمان خود از لوسترهای بزرگ با شاخه‎های متعدد استفاده می‎کنند و از این گذشته بعضا در هر لوستر از لامپ‎های پرقدرت استفاده می‎کنند. استفاده از چنین لوسترهایی نه فقط سبب بالا رفتن بی‎رویه مصرف برق می‎شود بلکه فشار زیادی نیز بر سیم‎کشی داخلی منزل وارد می‌کند.
بهتر است در صورت استفاده از لوستر با شاخه‎های متعدد، از لامپ‎های کم‎مصرف ویژه لوستر استفاده کنیم و از این نوع لوسترها تنها در اتاق پذیرایی استفاده کنیم و در عین حال فقط به، به‌کارگیری لامپ‎های کم‎مصرف اکتفا نکنیم بلکه با نصب کلیدهای متعدد امکان روشنایی جزیی را نیز فراهم آوریم.
همان‌طور که گفته شد به جز لامپ‎های رشته‎ای و مهتابی، در چند سال گذشته تولید و استفاده از لامپ‎های کم‎مصرف نیز رواج زیادی پیدا کرده است.
این نوع لامپ‎ها که از لحاظ شکل و اندازه شبیه لامپ‎های رشته‎ای هستند، هشت برابر بیشتر از لامپ‎های رشته‎ای عمر می‎کنند و گرچه قیمت آنها نسبت به بقیه لامپ‎ها بیشتر است اما با توجه به عمر زیاد و مصرف کمی که دارند، به ویژه برای مصرف‎کنندگانی که بیشتر از ۱۰۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف می‎کنند، مقرون به صرفه هستند.
در حال حاضر لامپ‎های کم‎مصرف ۱۸، ۲۰ ، ۲۶، ۴۰ و ۵۰ وات در بازار موجود است. به‌طور مثال یک لامپ ۲۶ وات کم‎مصرف معادل ۱۳۰ وات نوردهی دارد و ۸۰۰۰ ساعت کار می‎کند که معادل عمر ۸ لامپ رشته‎ای است که هر کدام ۱۰۰۰ ساعت عمر می‎کنند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید