پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ دسامبر سال ۱۷۶۵ میلادی ـ کریم خان زند امپراتور هند را که به انگلستان امتیاز داده بود تقبیح کرد برای کریم خان « خلیج فارس » در اولویت قرار داشت


۲۴ دسامبر سال ۱۷۶۵ میلادی ـ کریم خان زند امپراتور هند را که به انگلستان امتیاز داده بود تقبیح کرد برای کریم خان « خلیج فارس » در اولویت قرار داشت
۲۴ دسامبر سال ۱۷۶۵ میلادی کریم خان زند رئیس وقت کشور ایران در دفتر کار خود در شیراز ( موزه پارس امروز ) به منشی اش گفت که نامه ای به « شاه عالم » امپراتور هند بنویسد و این اقدام او را که به انگلیسی ها امتیاز و اختیار داده است تقبیح و محکوم کند.
بنویسد که اجازه داد و ستد در بندر ؛ بله ، ولی امتیاز و اختیار ؛ نه .
کریمخان به منشی اش تاکید کرده بود که نامه همان روز باید به مهر و امضای او برسد و ارسال شود. در آن روز کریم خان خشمگین به نظر می آمد، که در او این حالت به ندرت دیده می شد.
« شاه عالم » امپراتور هند به کمپانی هند شرقی انگلستان در منطقه بنگال اختیارات دیوانی (اداری ــ حکومتی ) و امتیاز کشت تریاک و حقوق دیگر داده بود. کریم خان که نظر به گسترش بازرگانی خارجی داشت دو سال پیش از آن( سال ۱۷۶۳ ) به بازرگانان انگلبسی اجازه داده بود که در بوشهر تنها به کار داد و ستد مال التجاره بپردازند .
کریم خان که از سال ۱۷۴۹ تا ۱۷۷۹ بدون این که اجازه دهد عنوان شاه بر او بگذارند بر ایران حکومت کرد برای خلیج فارس و جزایر آن و امور مربوط، اولویت قائل بود. وی اخراج هلندی ها به سرکردگی « کتیپ هاوزن » از خارک ، به زنجیر کشیدن شیخ سلمان بنی کعب ، تصرف بصره در سالهای ۱۷۷۳ و ۱۷۷۵ و ... را در همین راستا انجام داد .
کریم خان با این که قول امضای یک پیمان امنیت مشترک با روسیه را به این دولت داده بود ، از تنظیم پیمان شانه خالی کرد ، زیرا می ترسید که پس از مرگ او ، روسها از مفاد پیمان سوء استفاده کنند.
کریم خان که یکی از ژنرال های نادر شاه و یک پارس اصیل از طایفه زند قبیله « لر ــ بختیاری » بود در پی قتل نادر در توطئه دهم ژوئن سال ۱۷۴۷ در فتح آباد قوچان ، با یک رشته جنگ با ژنرالهایی که قصد تجزیه وطن را داشتند و جانفشانی های دیگر مانع این عمل شد و یکپارچگی ایران را حفظ کرد و سپس دست به آبادانی فراوان زد . وی هیچیک از مغلوبان را مجازات نکرد و دشمنانی را که درجنگ مقتول می شدند با تشریفات رسمی و عزاداری کامل به خاک می سپرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید