سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بیداد آلودگی و ترافیک جان تهران در خطر است


بیداد آلودگی و ترافیک جان تهران در خطر است
ترافیک تهران غیرقابل تحمل شده است. هر جای می روی باانبوهی از خودروها به ویژه از نوع تک سرنشین مواجه می شوی. خیابان ها و بزرگراه ها قفل است. با این وضعیت، دو طبقه شدن خیابان ها هم افاقه نخواهد کرد. شاید تنها راه باقیمانده، اخراج محترمانه خودروهای سواری به ویژه از نوع تک سرنشین باشد، البته به شرط آن که طمع درآمد بیشتر، آمار فروش مجوز ورود به طرح ترافیک را بالا نبرد. اما این راهکار هم به تنهایی حلال مشکلات نیست. چه باید کرد؟!
رئیس راهنمایی و رانندگی کشور از تحت بررسی قرار گرفتن ممنوعیت عبور و مرور تک سرنشین ها سخن به میان آورده است. محیط زیست استان تهران، وضعیت اضطراری در بحث آلودگی هوای پایتخت اعلام کرده و آژیر خطر کشیده است. همه راه علاج این بیماری را می دانند اما انگار ولع ماشین سواری در تهرانیان، تمامی ندارد. ماشین دارها حوصله دقایقی ایستادن در صف اتوبوس و تحمل سختی های اتوبوس و مترو را ندارند ولو اینکه زودتر برسند. می خواهند راحت تر به مقصد بروند. برخی رانندگان اتوبوس واحد هم در ابتدا و انتهای خطوط، گپ و گعده های دوستانه همراه با چای و یک نیم چرت را به هر چیز دیگری ترجیح می دهند. بی توجه به خیل مسافرانی که منتظرند، حق تقدم در خیابان های تهران، هنوز با سواری ها است و متراژ اتوبان های درون شهری ساخته شده یا در حال ساخت، گواه زمینه سازی برای ورود خودروهای بیشتر است، حتی اگر مسئولان شهر از ورود روزانه هزاران خودرو گله کنند. این تناقض را چه کسی رفع می کند؟!
تهرانیان باید به این نتیجه برسند که استفاده از حمل و نقل عمومی به صرفه تر است اما این احساس هنوز در طیف زیادی از آنها به وجود نیامده. برخی از دلایل به مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی مربوط می شود اما راحت طلبی عده ای هم مزید بر دلیل مشکل شده است.
در این میان چند راهکار شاید مؤثر واقع شود:
۱) هزینه عوارض استفاده از خودرو به ویژه خودروهای خارجی افزایش یابد.
۲) شکل هندسی تمام خیابان ها و بزرگراه ها به گونه ای تغییر کند که حق تقدم با عبور سریع اتوبوس ها و تاکسی ها باشد.
۳) با رانندگان کم کار اتوبوس ها و تاکسی ها به شدت برخورد شود. متأسفانه نظارت بر عملکرد تاکسی ها و خطی های مسافربر، ضعیف است.
۴) عبور و مرور تک سرنشین ها ممنوع شده و جرایم نقدی و غیرنقدی سنگین در نظر گرفته شود. پرداخت جرایم نقدی برای ثروتمندان و برخورداران سخت نیست بنابراین توقیف چند ماهه و ابطال گواهینامه در صورت تکرار تخلف، راهکار مؤثرتری است.
۵) در تمام زمینه های یادشده علاوه بر پیشگیری ها و برخوردهای فیزیکی، فرهنگ سازی شود.
ای مسئولان و ای تهرانیان! شهرما از زمین و هوا در اسارت کلاف پیچ درپیچ ترافیک و آلودگی است. به هم رحم کنیم و کمتر سوار خودروهای شخصی شویم. تهران نه تنها جایی برای خودروهای جدید ندارد بلکه حدود ۲ میلیون خودرو، زیادی دارد. خودروهایی که هرچه زودتر باید جای خود را به اتوبوس ها و تاکسی ها بدهند و برای مسافت های کوتاه هم برای دوچرخه ها میدان باز کنند. شهر در میان گازانبر آلودگی- ترافیک، جان می کند و خودروسازان، مسئولان شهر و برخی از مردم فقط تماشا می کنند و گاهی هم اظهار نظر و دیگر هیچ.

کیان خشایار
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید