پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۲۹ آذر: در شهر چه گذشت؟!


۲۹ آذر: در شهر چه گذشت؟!
از آنجایی که آخرین شب پاییز را پیش رو داریم، بازار فروشندگان محصولات مربوط به شب یلدا حسابی سکه است.
هندوانه مشهورترین خوردنی شب یلداست که تقریبا همه خانواده‌ها سعی می‌کنند در این شب آن را سر سفره خود بگذارند.
اما با توجه به اینکه اکنون فصل هندوانه نیست، هندوانه‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و در برخی موارد هم کاملا فاسد شده یا کپک زده هستند.
هرچند کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند از خرید هندوانه به شرط چاقو خودداری شود- چون در این صورت پوست نشسته هندوانه برش زده می‌شود- اما در این شب خاص بهتر است از محتویات هندوانه در بسته آگاه شوید تا مجبور نباشید آن را به سطل زباله انداخته و شب یلدا را بی‌هندوانه سر کنید.
البته یک راه دیگر هم وجود دارد و آن، این است که به انتخاب و ادعای فروشنده هندوانه در مورد سالم و قرمز بودن آن اعتماد کنید یا اینکه خودتان دست به کار شده و اگر تجربه مثبتی دارید یک هندوانه سالم و خوش‌رنگ جدا کرده و به خانه ببرید.
● بنزین آزاد نداریم
از وقتی سهمیه‌بندی بنزین آغاز شده، تغییرات مختلفی در نحوه اجرای آن به‌وجود آمده که آخرین آن عرضه همزمان بنزین آزاد و سهمیه‌ای در جایگاه‌های عرضه سوخت بوده است. به این ترتیب رانندگان می توانند در صورت نیاز از بنزین آزادی استفاده کنند که توسط کارت بنزینی که در دست پرسنل جایگاه است، ارائه می‌شود.
این در حالی است که اخیرا برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت از ارائه بنزین آزاد خودداری کرده یا ارائه این خدمات را به ساعات مشخصی محدود می‌کنند.
در این صورت آن دسته از رانندگانی که نشانگر بنزین آنها روشن شده و در آستانه تمام کردن بنزین هستند و در عین حال در کارت آنها هم سهمیه‌ای باقی نمانده دچار مشکل می‌شوند.
بهتر است تا امکان عرضه سوخت آزاد به طور دائمی در همه جایگاه‌ها فراهم باشد تا از سرگردانی رانندگان جلوگیری شود.
● بارش ترافیک
چند سالی است که طی بارش‌های زمستانی، نیاز چندانی به شنیدن پیش‌بینی‌‌های ترافیکی نیست. زیرا دانه‌های برف برای شهروندان، پیام‌های ترافیکی روشنی هستند که قفل شدن خیابان‌ها، وفور تاکسی‌های دربستی و کمبود وسایط نقلیه عمومی را برای آنها پیش بینی می‌کنند.
اما از سوی دیگر این نوع بارش ترافیکی برف، در شهر‌های بزرگی مانند پایتخت، پیام دیگری شامل عدم توجه راننده‌ها به توصیه‌های ایمنی نیز داشت.
سه شنبه هفته گذشته اغلب شهروندان شاهد این موضوع بودند که با وجود نقش بستن تمامی توصیه‌های ایمنی روی تراکت‌های شهری، بسیاری از راننده‌ها این توصیه‌ها را جدی نگرفته و برای نمونه در نبود لاستیک مناسب، روی خیابان سرسره بازی خطرناکی راه انداخته بودند.
درواقع به وضوح غافلگیری جمعی در شهر رخ داد که اگر پیش بینی‌های شهرداری برای باز نگاه‌داشتن خیابان‌ها و جلوگیری از لغزندگی آنها نبود، کلید قفل‌های ترافیکی تا صبح پیدا نمی‌شد.
● سرسره در پیاده‌رو
به طور معمول فقط سواره از پیاده بی‌خبر است اما گویا زمستان‌ها، کارگران پخش کننده محتویات کیسه‌های شن مخصوص و نمک نیز از پیاده‌ها خبر ندارند.
شاهد این موضوع نیز پیاده‌رو‌های لغزنده و سرسره‌های طبیعی است که روی سطح آنها تشکیل می‌شود در حالی که سطح خیابان و جاده‌های درون‌شهری و بین‌شهری کاملا پا ک و پاکیزه است.
از منظر شهروندانی که با ستون در شهر چه خبر تماس گرفته‌اند،‌ فعالیت‌های مناسب و به موقع ماموران شهرداری برای پاکسازی برف و یخ از سطح خیابان‌ها، با تعمیم این فعالیت‌ به پیاده‌رو‌های شهر رضایت بیشتری را برای شهروندان و مسئولان به دنبال دارد.
به طور حتم چنانچه پیاده‌رو‌های صیقلی نیز میزبان محتویات کیسه‌های شن مخصوص شود، زمستان امسال، از شلوغی بخش ارتوپدی بیمارستان‌ها اندکی کاسته می‌شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید