پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زگیل


زگیل نوعی زائده پوستی است که در اثر ویروس خاصی ایجاد می‌شود. با اینکه زگیل‌ها در ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند، همگی در اثر همان یک نوع ویروس ایجاد می‌شوند. زگیل‌ها می‌توانند در اثر تماس مستقیم یا خارش منتشر شوند. زگیل‌های کف پا می‌توانند به‌وسیله پابرهنه راه رفتن در جائی که شخص مبتلا به زگیل به تازگی در آنجا راه رفته است، ایجاد شود.
در بیشتر موارد زگیل‌ها به‌طور خودبه‌خود، ظرف دو تا سه سال از بین می‌روند و به‌طور کلی زگیل‌ها تقریباً در تمام موارد، ظرف ده سال از بین می‌روند. با این حال، بعضی زگیل‌ها باید درمان شوند. زگیل‌های کف پا معمولاً نیاز به درمان دارند؛ زیرا درد ایجاد می‌کنند. زگیل‌هائی که زیر ناخن می‌رویند، می‌توانند در صورت عدم درمان، موجب بدریختی‌های دائمی شوند. زگیل‌های روی صورت و پلک بیشتر برای زیبائی برداشته می‌شوند. بیشتر زگیل‌ها بی‌ضرر هستند؛ مگر در مواردی که آزاردهنده باشند و مرتباً خونریزی پیدا کنند و یا عفونی شوند.
● علائم و نشانه‌ها
زگیل معمولی نوعی برآمدگی سخت است که بین نیم سانتی‌متر تا چهار سانتی‌متر عرض دارد، و در هر نقطه از روی پوست به‌وجود می‌آید. زگیل جوانی یک زگیل کوچک (۱ تا ۴ میلی‌متر) است که نرم و صورتی است و بیشتر روی دست‌ها ایجاد می‌شود. زگیل‌های کف پا ممکن است در اثر فشار به داخل پا فرو روند (گاه تا عمق یک سانتی‌متری فرو می‌روند) زگیل‌ها اگر به‌صورت گروهی روی کف پا ایجاد شوند، به‌نام زگیل‌های موزائیکی خوانده می‌شوند.
● مراقبت‌های خانگی
به‌عنوان یک قاعده کلی زگیل‌ها را به حال خودشان بگذارید. اگر باید برداشته شوند، بهترین کار این است که پزشک این‌کار را انجام دهد و یا دستورات لازم برای استفاده از داروی مناسب را به شما بدهد. معمولاً درمان باید چندین روز یا چندین هفته ادامه پیدا کند.
موارد احتیاط
- ارگ در حین درمان درد شدید یا قرمزی در روی پوست اطراف به‌وجود آمد، درمان را متوقف کنید.
- زگیل‌های روی صورت یا پلک چشم‌ها را هرگز در منزل درمان نکنید.
- زگیل‌هائی که در زیر ناخن به‌وجود می‌آیند، نباید در خانه درمان شوند.
● درمان پزشکی
هیچ درمانی در تمام موارد موفقیت‌آمیز نیست. در پاره‌ای موارد، درمان حتی ممکن است موجب پخش شدن زگیل‌ها بشود یا اینکه بعد از درمان زگیل‌ها دوباره برگردند. معمولاً پزشک زگیل‌ها را با استفاده از اسید، نیتروژن مایع، دی‌اکسیدکربن جامد یا فنل یا با استفاده از کاتتر الکتریکی (برای سوزاندن) و یا با بریدن برمی‌دارد.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید